Digitala spel i tandem

Tandem innebär ömsesidigt språklärande där deltagarna engagerar sig i en gemensam aktivitet och diskussion. Ett sätt att skapa gemensamma aktiviteter och ett behov att kommunicera med varandra är digitala spel som kräver koordinering och samarbete. Gemensamt spelande kan alltså skapa autentiska möjligheter till språkanvändning och -lärande.

Möjligheter till och behov av kommunikation och interaktion varierar från spel till spel. Därför är det viktigt att välja spel som skapar ett behov av och smidiga möjligheter till interaktion. Utöver att spelen behöver vara åldersanpassade behöver de möjliggöra meningsfulla aktiviteter för pedagogiska syften.

I tandemundervisning är det viktigt att spelen ger utrymme för båda tandemparterna – både för den som är den lärande parten i situationen och för förstaspråksanvändaren som fungerar som modell och stöd. Väljer man ett spel där man kan ändra spelets språk kan det också fungera som stöd för språkbytena och språkinlärningen, men huvudsaken är att eleverna stöder varandra.

Minecraft Education Edition i tandemundervisningen

Det finns många digitala spel att välja mellan. Här presenterar vi hur vi använt Minecraft Education Edition (Mojang) för tandemsamarbete i grundskolan (åk 6). Spelet valdes för att det var bekant för många elever, det passar för åldersgruppen och eleverna kan spela i samma värld. Därtill stöder spelet olika språk och har många konfigurationsmöjligheter och kan därmed erbjuda goda förutsättningar för samarbete mellan eleverna i de olika språkgrupperna. En viktig praktisk orsak till valet av spelet var också att Minecraft Education Edition var tillgängligt för skolorna genom deras Microsoft Office 365 Education-licens. Alla 365 Education-licenser får en gratis provversion av Minecraft Education Edition där man får tillgång till ett antal inloggningar, och man kan kontrollera tillgången till och kostnaden för den fulla versionen med sitt IKT-stöd.

Minecraft fungerar som en digital plattform för lärande tillsammans. Spelet ger eleverna möjlighet att spela i samma värld och samarbeta med varandra virtuellt inne i spelet. Eleverna kan exempelvis interagera med varandra genom sina Minecraft-karaktärer, bygga tillsammans, dela med sig av saker och hjälpa varandra. Olika lägen och svårighetsnivåer gör det möjligt att anpassa spelet till elevernas tidigare spelkunskaper och intressen. Spelet stöder dessutom många språk så att man kan byta spelets språk till finska då eleverna ska lära sig finska och till svenska då eleverna ska lära sig svenska. Education Edition är en version av Minecraft som utvecklats för att användas i klassrum och har några funktioner som exempelvis programmering och kemi som inte finns i andra versioner av Minecraft.

Det finns två lägen i Minecraft Education Edition, kreativ (creative) och överlevnad (survival), som fungerar på olika sätt. I kreativ fokuserar man mera på att bygga och man har tillgång till alla block, samt andra funktioner som att flyga, och man påverkas inte av hunger eller eventuella monster. I överlevnad ska man utforska världen och man måste hitta och samla alla block själv, medan man även behöver tänka på att hitta mat och skydd från monster beroende på vilken svårighetsgrad man spelar på.

De två lägena ger olika typer av förutsättningar för interaktion mellan eleverna. I kreativt läge kan interaktionen utgöras exempelvis av planering av ett bygge – förhandling om vilka block man ska använda, storlek, utseende och så vidare. I överlevnadsläget uppstår behov för interaktion när man behöver mat, verktyg eller block som den andra eleven kanske har hittat/tillverkat. Man måste också kunna reagera och interagera snabbt om man blir överfallen av monster och behöver hjälp. Detta brukar leda till spontant tal då eleverna fokuserar på att tillsammans klara av olika utmaningar.

Förutsättningar för användning av Minecraft i tandemundervisningen

För att kunna spela Minecraft behöver varje elev en dator med nätuppkoppling, en datormus och hörlurar. Eleverna kan spela tillsammans i samma värld, antingen parvis eller i mindre grupper beroende på hur bra nätuppkoppling man har.

För att kunna spela i samma värld behöver man höra till samma klientorganisation i Microsoft 365 Education, vilket i de flesta fall betyder att man har samma domän efter @-symbolen i mejladressen. Samarbetar man med en skola i samma kommun så kan eleverna alltså spela tillsammans om mejldomänen är samma i båda skolorna, exempelvis @edu.staden.fi. Ifall tandemparen träffas fysiskt i samma skola ska de helst logga in via samma nätverk. Ifall skolan har flera nätverk kan det hjälpa om eleverna kan sprida ut sig i skolan och koppla upp via olika nätverk för att minska på belastningen på nätverken, men båda eleverna i ett tandempar ska ändå helst vara på samma nätverk. Om man har tandemträffarna på distans funderar det även att spela på olika nätverk så länge båda parterna hör till samma domän. Här hittar ni instruktioner (på engelska) för hur man spelar flera spelare i samma eller olika nätverk.

Under våra tandemlektioner spelade eleverna med varsin dator som de loggade in i samma Minecraft-värld med sin tandempartner. Eleverna satt bredvid varandra och kunde därmed interagera med varandra både genom att tala med varandra i den fysiska världen och genom att visa och göra saker i den virtuella världen. Samarbetar man på distans behöver eleverna kunna tala med varandra via Teams eller dylikt. Det är bra att kontrollera på förhand att datorerna och nätuppkopplingen klarar av att ha i gång samtalet och spelet samtidigt.

webbsidan för Minecraft Education Edition kan man hitta inspiration till olika uppgifter inom olika ämnen. Där finns också undervisning för lärare och en lärarguide. Microsofts webbplats har också en del inlärningsvägar och moduler. En del kommuner har en Minecraft-utbildning så det kan ni kolla upp med ert IKT-stöd. Det kan vara bra att öva på att spela lite själv så att man har en inblick i hur det går till när man spelar.

Exempel på praktiskt genomförande av Minecraft i tandemundervisningen

Vi använde Minecraft under tre fysiska tandemträffar som hade olika teman/uppgifter. Dessa bygger inte direkt på varandra utan kan även användas oberoende av varandra. Det är dock bra att ha flera spelträffar under tandemsamarbetet, eftersom eleverna då vänjer sig vid detta arbetssätt och snabbare kommer igång med innehållet i uppgifterna och diskussionen kring dem. Helheten är tänkt att innehålla olika aspekter av spelet (utforska, överleva, bygga) som lockar till olika slags samarbete och interaktion. Olika spelaktiviteter gör också att flera elever får engagera sig i det som de tycker mest om i spelet.

Eleverna fick uppgifter som de skulle göra tillsammans i tandemparen. Eleverna jobbade alltså parvis, en finskspråkig och en svenskspråkig, och i samma värld på varsin dator sittandes bredvid varandra. Första träffen fick de bestämma språket på spelet själva och under de följande träffarna var spelet ena gången på svenska och andra gången på finska. Samma gällde fokuset på språken under träffarna: under den första träffen var huvudfokus på att komma i gång med att spela tillsammans och interagera på något språk medan de andra två träffarna hade explicit fokus på att försöka använda svenska respektive finska i så stor del av interaktionen som möjligt.

För att kunna spela i samma värld behöver varje tandempar en egen värld på en av elevernas datorer. Eleverna skapade världarna i spelet själva enligt skriftliga instruktioner, men vi upptäckte att de behöver stöd för att hitta alla inställningar. Man kan med fördel öva på att skapa världar och ansluta till dem med egen klass före tandemlektionen. Man kan också ha någon av språkgrupperna att skapa världarna på förhand och sedan bjuda in sin tandemkompis i början av tandemträffen.

Våra tandemträffar var 2 x 45 minuter utan rast. Vi gav eleverna tidsramar för uppgifterna så att de skulle hinna med alla delarna. Exempelvis hade eleverna som en uppgift att bygga något tillsammans och visa det till ett annat tandempar eller låta andra elever prova på det de byggt. Man behöver också reservera tid för instruktioner i början av lektionen. Ifall man inte har samma tandempar varje gång eller om elever är borta behöver man dela upp eleverna i tandemparen och därefter se till att alla elever har den utrustning de behöver. Det behövs även tid för att ge instruktioner till uppgifterna till hela gruppen även om dessa också finns tillgängligt skriftligt. Har man mer tid än oss till sitt förfogande kan eleverna få mer tid att genomföra uppgifterna och att visa de andra tandemparen vad de åstadkommit.

Dessa två klasser hade tidigare haft tandemsamarbete i form av fysiska tandemträffar (språkduschtandem). Eleverna var således bekanta med tandemsamarbetet och till viss del även med varandra. Det är inte en förutsättning men det kan vara fördelaktigt att ha en eller flera tandemträffar med fokus på att lära känna varandra innan man sätter igång med att spela tillsammans.

Eftersom det kan kännas nervöst för eleverna att använda tandemspråket är det bra att på förhand gå igenom hur man säger att man inte förstår något eller hur man ber den andra personen upprepa eller förklara på ett annat sätt samt gå igenom hur man själv kan förklara på olika sätt, visa med kroppen och stödja sin tandemkompis att förstå.

Exempel på övningar för att lära känna varandra och mer information om tandemsamarbete hittar du i Språkduschtandem-guiden, Klasstandemhandboken och eklasstandem-webbportalen.

Exempeluppgift 1: Minecraft bingo – Överlevnad

Exempeluppgift 2: Bygga hinderbana eller labyrint – Kreativ

Exempeluppgift 3: Bygga fjällstuga – Kreativ