Esimerkkitehtävä 1: Minecraft bingo – Selviytyminen

Tässä tehtävässä jokainen tandempari saa yhteisen bingoalustan, jossa on 16 ruutua. Ruuduissa on mainittu eri asioita, joita parin täytyy löytää tai valmistaa. Tandemparit voivat valita, etsivätkö ja valmistavatko he kaikki nämä yhdessä vai jakavatko he ruutujen tehtävät keskenään. Molemmissa tapauksissa heidän on kommunikoitava ja päätettävä, mitä he etsivät ja valmistavat, jotta he saavat kerättyä bingon. Heidän tulee myös selviytyä maailmassa, toisin sanoen löydettävä ruokaa ja suojauduttava hirviöiltä. Kaikki tämä on helpompaa, kun he tekevät yhteistyötä ja kommunikoivat keskenään.

Bingoalustan esineet ja asiat on valittu käyttämämme maailmansiemenen mukaan. Mikäli haluaa käyttää toista siementä, maailmankarttaa täytyy tutkia etukäteen ja tehdä sen perusteella muutoksia alustalle. Mikäli lähistöllä ei esim. ole viidakkoa, ei ole mahdollista löytää tällä bingoalustalla käytettyjä kaakaopapuja. Jos haluaa tehdä aivan oman alustan, on hyvä miettiä, minkälaista Minecraftissa tarvittavaa osaamista ryhmän jäsenillä on. Tällöin alustalle voi suunnitella sekä helpompia että vähän haastavampia aiheita, joita pelissä tulee löytää tai valmistaa. Tällä tavoin alustan tehtäviä voi jakaa oppilaille sen mukaan, kuinka paljon heillä on kokemusta pelin pelaamisesta.

Opettajalla on selkeät ohjeet tähän bingotehtävään. Niissä kerrotaan, miten eri tehtävät suoritetaan. Ohjeissa kerrotaan myös esim. pelissä tarvittavien työkalujen valmistuksesta. Minecraft on tuttu peli jo monille oppilaille, joten opettajan kannattaa hyödyntää heidän osaamistaan ja pyytää heitä mahdollisuuksien mukaan auttamaan kavereitaan. On heti alussa hyvä kehottaa oppilaita pyytämään apua ensisijaisesti tandempariltaan, jotta heille syntyy tarve kommunikoida keskenään.

Bingoalusta

Ohjeet oppilaille