Digitaalisia pelejä tandemissa

Tandem tarkoittaa vastavuoroista kielenoppimista, jossa siihen osallistuvat henkilöt ovat mukana yhteisissä aktiviteeteissa ja keskusteluissa. Digitaaliset pelit ovat yksi tapa luoda tällaisia tilanteita, koska peleissä vaaditaan hyvää koordinointia ja yhteistyötä. Yhdessä tapahtuva pelaaminen voi siis luoda autenttisia mahdollisuuksia kielten käyttämiseen ja niiden oppimiseen.

Yhteisen viestinnän ja vuorovaikutuksen tarve vaihtelee pelistä toiseen. Tämän vuoksi on tärkeää valita peli, jota pelatessa saa ja käytännössä täytyy kommunikoida muiden pelaajien kanssa. Pelien valinnassa tulee ottaa huomioon pelaajien ikä ja niiden tulee sisällöltään vastata opetuksen tavoitteita.

Tandemopetuksessa on tärkeää, että pelit tuntuvat molemmista tandemosapuolista riittävän mielekkäiltä – oppilaasta, joka on tilanteessa oppivana osapuolena sekä oppilaasta, joka toimii tilanteessa kielimallina ja tukena. Kun valitaan peli, jossa on mahdollisuus vaihtaa kieltä, se voi hyvin toimia myös kielenkäytön ja -oppimisen tukena. Tärkeintä on kuitenkin oppilaiden toisilleen antama tuki.

Minecraft Education Edition tandemopetuksessa

Valittavana voi olla useita digitaalisia pelejä. Seuraavassa kerromme, miten olemme hyödyntäneet peliä Minecraft Education Edition (Mojang) peruskoulun tandemopetuksessa (6. luokka). Kyseisen pelin valinta perustuu siihen, että se on jo tuttu monille oppilaille, se sopii kyseiselle ikäryhmälle ja oppilaat voivat pelata sitä samassa maailmassa. Tämän lisäksi pelissä on paljon eri kieli- ja asetusvaihtoehtoja, jolloin se tarjoaa hyvät edellytykset eri kieliryhmiä edustavien oppilaiden yhteistyölle. Yksi tärkeä käytännön syy pelin valinnalle oli myös se, että koulujen käyttämä Microsoft Office 365 Education -lisenssi tarjosi mahdollisuuden juuri tämän pelin käyttöön. Kaikkiin 365 Education -lisensseihin kuuluu ilmainen Minecraft Education Edition -koeversio, joka mahdollistaa tietyn määrän kirjautumisia sekä tarjoaa koulun IT-tuelle mahdollisuuden seurata ja rajoittaa pelin käyttöä.

Minecraft toimii digitaalisena alustana yhdessä oppimiselle. Peli tarjoaa oppilaille mahdollisuuden pelata samassa maailmassa ja tehdä pelin asettamissa kehyksissä virtuaalista yhteistyötä toistensa kanssa. Oppilailla on Minecraft-hahmoina mahdollisuus esimerkiksi olla vuorovaikutuksessa toistensa kanssa, rakentaa yhdessä, jakaa toisilleen tavaroita sekä myös auttaa toisiaan. Pelin eri tilanteet ja vaikeusasteet mahdollistavat pelitapahtumien muokkaamisen siten, että ne paremmin vastaavat oppilaiden taitoja ja kiinnostuksen kohteita. Pelissä voi käyttää useita kieliä. Tämä mahdollistaa kielen vaihtamisen suomeksi, kun oppilaat harjoittelevat suomen kieltä ja ruotsiksi, kun tunnilla harjoitellaan ruotsin kieltä. Education Edition on Minecraftin versio, joka on kehitetty luokkatyöskentelyä varten. Siinä on joitakin toimintoja, esim. ohjelmointi ja kemia, joita ei löydy muista Minecraftin versioista.

Minecraft Education Editionissa on kaksi pelimuotoa, luova (creative) ja selviytyminen (survival), jotka toimivat eri tavalla. Luovassa pelimuodossa keskitytään rakentamiseen ja pelaajalla on mahdollisuus saada käyttöönsä kaikki kuutiot. Käytössä on myös muita toimintoja, kuten esim. lentäminen. Tässä pelimuodossa pelaajaa eivät uhkaa nälkä tai mahdolliset hirviöt. Selviytyminen-vaihtoehdossa tehtävänä on tutkia maailmaa ja pelaajan täytyy löytää kaikki kuutiot itse. Samalla pelaajan tehtävänä on löytää ruokaa ja suojautua hirviöiltä aina sen mukaan, mikä on pelin vaikeustaso.

Nämä kaksi pelimuotoa tarjoavat erilaiset edellytykset oppilaiden väliselle viestinnälle. Luovassa vaihtoehdossa keskustelu voi pohjautua esim. rakennuksen suunnitteluun – suunnitellaan esimerkiksi rakennuksen koko ja ulkonäkö sekä mitä kuutioita käytetään. Selviytyminen-vaihtoehdossa keskustelua syntyy ruoasta, työkaluista tai kuutioista, jotka toinen oppilas ehkä jo on löytänyt/valmistanut. Pelissä täytyy myös pystyä reagoimaan ja toimimaan nopeasti, jos joutuu hirviön hyökkäyksen kohteeksi ja tarvitsee apua. Tämä johtaa yleensä spontaaniin keskusteluun, kun oppilaat pyrkivät yhdessä selviytymään kohtaamistaan haasteista.

Perusedellytykset Minecraftin käyttöön tandemopetuksessa

Minecraftin pelaamista varten kaikki oppilaat tarvitsevat verkkoyhteydellä varustetun tietokoneen, tietokoneen hiiren sekä kuulokkeet. Oppilaat voivat pelata samassa maailmassa joko pareittain tai pienryhmissä riippuen siitä, kuinka hyvin verkkoyhteys toimii.

Samassa maailmassa pelaaminen edellyttää sitä, että kuuluu Microsoft 365 Educationin samaan asiakasorganisaatioon. Useimmissa tapauksissa tämä tarkoittaa sitä, että pelaajilla on sama verkkotunnus sähköpostiosoitteen @-symbolin jälkeen. Kun koulu tekee yhteistyötä saman kunnan toisen koulun kanssa, oppilaat voivat pelata yhdessä, jos kouluilla on sama sähköpostiverkkotunnus, esim. @edu.kaupunki.fi. Mikäli tandemparit tapaavat toisensa konkreettisesti saman koulun tiloissa, on heidän paras kirjautua sisään saman verkon kautta. Mikäli koulussa on monta verkkoa, oppilaiden kannattaa jakautua koulun eri tiloihin ja kirjautua eri verkkoihin. Tällöin vältytään niiden ylikuormittumiselta. Yksittäisen tandemparin on kuitenkin aina paras toimia samassa verkossa. Mikäli tandemtapaamiset järjestetään etänä, pelaaminen onnistuu myös eri verkoissa, kunhan tandemparin molemmilla oppilailla on sama verkkotunnus. Tästä löytyy ohjeet (englanniksi) koskien sitä, miten useat pelaajat voivat pelata samassa verkossa tai vastaavasti eri verkoissa.

Tandem-oppitunneillamme oppilaat pelasivat omilla tietokoneillaan, joilla he kirjautuivat oman tandemparinsa kanssa samaan Minecraft-maailmaan. He istuivat vierekkäin ja pystyivät näin kommunikoimaan keskenään. Kommunikointi tapahtui keskustelemalla tai näyttämällä ja tekemällä asioita virtuaalimaailmassa. Mikäli yhteistyö tapahtuu etänä, oppilaiden tulee voida puhua keskenään Teamsin tai vastaavanlaisen ohjelman avulla. On hyvä tarkastaa etukäteen, että tietokoneet ja verkkoyhteys mahdollistavat samanaikaisen keskustelun ja pelaamisen.

Minecraft Education Editionin verkkosivuilta voi löytää inspiraatiota eri aineisiin liittyviin tehtäviin. Sieltä löytyy myös ohjeistusta opettajille sekä erillinen opettajan opas. Microsoftin verkkosivuilta löytyy myös erilaisia oppimispolkuja ja moduuleja. Joillakin kunnilla on myös tarjota Minecraft-koulutusta ja tämä asia kannattaa tarkistaa oman kunnan IT-tukihenkilöiden kanssa. Voi myös olla hyvä, että opettajakin kokeilee peliä saadakseen tuntumaa sen pelaamiseen.

Esimerkkejä Minecraftin käytännön toteutuksesta tandemopetuksessa

Käytimme Minecraftia kolmessa konkreettisessa tandemtapaamisessa, joissa oli erilaisia teemoja/tehtävätyyppejä. Ne eivät ole suoraan yhteydessä toisiinsa, vaan niitä voi hyödyntää myös yksittäin. On kuitenkin hyvä pitää useita pelitapaamisia tandemyhteistyön aikana, koska oppilaat tottuvat tällöin tähän työskentelytapaan ja omaksuvat nopeammin tehtävien sisällön ja niihin liittyvät keskustelut. Kokonaisuuden on tarkoitus käsittää pelin eri aspekteja (tutkia, selviytyä, rakentaa), jotka houkuttelevat erilaisiin yhteistyö- ja vuorovaikutustapoihin. Pelin eri toiminnot mahdollistavat myös sen, että oppilaat saavat keskittyä pelissä niihin osa-alueisiin, joista he eniten pitävät.

Oppilaille annettiin tehtäviä, jotka suoritettiin yhdessä tandempareina. He työskentelivät siis pareittain, jolloin suomenkielinen ja ruotsinkielinen oppilas istuivat vierekkäin omilla koneillaan. Ensimmäisessä tapaamisessa oppilaat saivat itse päättää pelikielen ja seuraavissa tapaamisissa pelikielenä oli yhdellä kerralla ruotsi ja toisella kerralla suomi. Tämä sama koski myös koko tapaamisen yhteistä kieltä: ensimmäisessä tapaamisessa painopisteenä oli yhdessä pelaaminen, jolloin pelaajat kommunikoivat vapaasti. Seuraavissa tapaamisissa konkreettisena tavoitteena oli käyttää pelkästään pelikieltä, ruotsia tai suomea, suurimman osa keskusteluajasta.

Jokaisella tandemparilla tulee olla oma maailma jollakin oppilastietokoneella, jotta he voivat pelata samassa maailmassa. Oppilaat loivat itse pelin maailman saamiensa kirjallisten ohjeiden mukaan, mutta huomasimme heidän tarvitsevan tukea löytääkseen kaikki asetukset. Onkin hyvä, että maailmojen luomista ja niihin liittymistä harjoitellaan oman ryhmän kanssa jo ennen tandemoppituntia. Jompikumpi kieliryhmä voi myös luoda maailmat jo etukäteen ja kutsua tandemparinsa omaansa heti tandemtapaamisen alussa.

Tandemtapaamistemme pituus oli 2 x 45 minuuttia ilman välituntia. Annoimme oppilaille aikarajat tehtävien suorittamiseen, jotta he ehtisivät tehdä jokaisen osan. Oppilailla oli esimerkiksi tehtävänä rakentaa jotakin yhdessä ja näyttää se toiselle tandemparille tai antaa toisten oppilaiden testata rakennustyönsä lopputulosta. Yleisten ohjeiden läpikäynnille on myös varattava aikaa oppitunnin alussa. Mikäli jokaisella oppilaalla ei ole joka kerta sama tandempari tai oppilaita on poissa, heidät pitää jakaa uusiin tandempareihin. Lisäksi pitää huolehtia siitä, että oppilailla on kaikki tarvitsemansa tarvikkeet ja varusteet. On varattava myös aikaa siihen, että tehtävien ohjeet käydään läpi koko ryhmän kanssa, vaikka ne olisivat saatavilla myös kirjallisesti. Jos käytössä on enemmän aikaa kuin meillä oli, oppilailla on enemmän aikaa tehdä tehtäviä sekä näyttää muille tandempareille, mitä he ovat tehneet.

Näillä kahdella luokalla oli aikaisemmin ollut tandemyhteistyötä lähitapaamisten muodossa (kielisuihkutandem).  Oppilaat olivat täten jo tutustuneet tandemtyöskentelyyn ja jossain määrin myös toisiinsa. Tämä ei ole edellytys yhteistyölle, mutta voi kuitenkin olla hyödyllistä järjestää yksi tai useampi tandemtapaaminen, joissa oppilaat tutustuvat toisiinsa. Tämän jälkeen heidän on helpompi alkaa pelata yhdessä.

Oppilaista voi tuntua alussa hermostuttavalta alkaa käyttää tandemkieltä. Usein onkin hyvä käydä jo etukäteen läpi esimerkiksi miten sanoa, että ei ymmärrä jotakin tai miten pyytää toista henkilöä toistamaan tai selittämään vaihtoehtoisella tavalla. Samalla voidaan myös käydä läpi, miten itse voi selittää asian eri tavoin ja esimerkiksi kehonkielellä auttaa tandempariaan ymmärtämään asia.

Esimerkkejä tandemyhteistyön alkuvaiheen tutustumistehtävistä sekä lisätietoa tandemyhteistyöstä löytyy seuraavista linkeistä: Kielisuihkutandem alkuopetuksessa: Opettajan opas, Luokkatandemkäsikirja sekä Eluokkatandem-verkkoportaali.

Esimerkkitehtävä 1: Minecraft bingo – Selviytyminen

Esimerkkitehtävä 2: Rakenna esterata tai labyrintti – Luova

Esimerkkitehtävä 3: Rakenna hiihtomökki – Luova