Exempeluppgift 3: Bygga fjällstuga – Kreativ

Uppgiften är att tandemparet tillsammans planerar, bygger och inreder en fjällstuga. Eleverna får planera storleken på huset och vilka block de ska använda för grunden, väggarna och taket på det fysiska uppgiftspappret. Det är bra att sätta lite tid på denna förhandsplanering eftersom den lockar fram interaktion mellan tandempartnerna. I exemplet används ett förutbestämt frö där det finns ett litet snötäckt berg att bygga på.

Vi hade denna tandemträff före sportlovet och valde därför att ha eleverna att bygga en fjällstuga. Det går bra att modifiera uppgiften till att ha eleverna att bygga vilken typ av stuga som helst och även själva välja i vilket biom de bygger den, exempelvis en sommarvilla vid en sjö. Då behöver man inte använda samma frö som i exemplet.

Om tekniken och nätuppkopplingen tillåter kan man vara flera tandempar i samma värld. Då kan tandemparen besöka varandras hus då de är färdiga, berätta åt de andra om sitt eget hus och ställa frågor och kommentarer om andras hus. Är man ett par per värld kan man när man är färdig låta ett annat tandempar sätta sig vid datorerna och vandra runt i världen medan man förklarar vad man har byggt och hur man har tänkt.

Uppgiftsdokument för Bygga fjällstuga

Ordlista för Bygga fjällstuga