Esimerkkitehtävä 2: Rakenna esterata tai labyrintti – Luova

Tässä tehtävässä tandemparien tulee rakentaa esterata tai labyrintti. Oppilaiden pitää siis tehdä yhteistyötä toistensa kanssa ja tehdä ennen tehtävän aloittamista päätös siitä, mitä he aikovat rakentaa.

Maailma on tasainen ilman ennalta päätettyä siementä. Oppilaat rakentavat yhdessä ja sopivat keskenään siitä, mitä kuutioita he käyttävät. Samalla he sopivat esteradan tai labyrintin muodosta jne. Oppilaat voi neuvoa toimimaan laatimiemme ohjeiden mukaan tai vaihtoehtona on, että he saavat rakentaa täysin vapaasti. Monen oppilaan oli melko helppo löytää omia ratkaisuja. Pelin heikommin tunteville oppilaille on aina kuitenkin hyvä antaa lisäohjeita, sillä he voivat tarvita enemmän apua.

Kun oppilaat ovat rakentaneet ratansa tai labyrinttinsa valmiiksi, he haastavat muut tandemparit suorittamaan sen. Tämä voi tapahtua ajanotolla tai ilman (ajanotto on hyvä tapa harjoitella ajan ja lukujen ilmaisemista toisella kotimaisella kielellä). Oppilaille on hyvä kertoa rakentamiseen käytettävästä ajasta, jotta he myös ehtivät haastaa jonkin toisen parin.

Tehtäväohjeistus on suunniteltu siten, että siitä on helppo tulostaa kaksipuoliset ohjeet niin, että toisen puolen ohjeet ovat ruotsiksi ja toisen suomeksi. Myös lisäohjeet tulostetaan kaksipuolisena paperina. Ensimmäinen sivu tulostetaan yksipuolisena ja on siksi sijoitettu viimeiseksi .

Tehtäväohjeistus tehtävään Rakenna esterata tai labyrintti