Esimerkkitehtävä 3: Rakenna hiihtomökki – Luova

Tehtävänä on, että tandempari yhdessä suunnittelee, rakentaa ja sisustaa hiihtomökin. Oppilaat suunnittelevat tehtäväpaperille mökin koon ja sen perustuksissa, seinillä ja katossa käyttämänsä rakennuskuutiot. Tähän suunnitteluvaiheeseen on hyvä käyttää vähän enemmän aikaa, koska siitä syntyy keskustelua tandemparin kesken. Tässä esimerkissä käytetään etukäteen päätettyä siementä, jossa on pieni luminen vuori, jonne mökki rakennetaan.

Tämä tandemtapaaminen järjestettiin ennen hiihtolomaa ja juuri sen vuoksi haluttiin, että oppilaat rakentavat hiihtomökin. Tehtävää voi hyvin muokata siten, että oppilaat itse päättävät, millaisen mökin he rakentavat. Tällöin he voivat myös päättää, minkälaiseen biomiin mökki rakennetaan, esim. kesämökki järven rannalle. Tällöin ei tarvitse käyttää esimerkissä esiteltyä siementä.

Tekniikan ja verkkoyhteyden niin salliessa samassa maailmassa voi olla useita tandempareja. Parit voivat tällöin vierailla toistensa valmiissa mökeissä, esitellä muille omaa mökkiään sekä esittää kysymyksiä ja kommentoida niitä. Mikäli jossakin maailmassa on vain yksi pari, he voivat mökin valmistuttua päästää toisen tandemparin omalle tietokoneelleen. Tällöin tämän parin tutustuessa maailmaan sen rakentaneen voivat kertoa, mitä on rakennettu ja minkälaisia ajatuksia mökin rakentaminen on herättänyt.

Tehtäväohjeistus tehtävään Rakenna hiihtomökki

Sanalista tehtävään Rakenna hiihtomökki