Hoppa till innehåll

Undervisning i, på och för olika språk!

  • Hem
  • Språk- och kunskapsutvecklande ämnesundervisning
    • Vad är språk- och kunskapsutvecklande undervisning?
    • Lässtrategier och genreskrivande i nybörjarundervisningen
    • Boksamtal i åk 2: Lässtrategierna befästs
    • Samundervisning runt lärstrategier i åk 7–9
    • Språkstärkande distansundervisning – när grunden är lagd
    • Material/aktiviteter
  • Språkbad och CLIL
    • Språkbad
      • Småbarnspedagogik och förskoleundervisning
        • Aktivitet/Resurs
        • Forskning
      • Åk 1–6
        • Aktivitet/Resurs
        • Forskning
      • Åk 7–9
        • Aktivitet/Resurs
        • Forskning
    • CLIL
  • Tidig språkundervisning
    • Material/aktiviteter
  • Modersmålsinriktad finska
    • ”Mofi-stigen. En handbok för mofi-lärare i 1–9”
    • Mofi-banken
      • Formativ bedömning
      • Åk 1–6
      • Åk 7–9
  • Svenska som andraspråk
    • Småbarnspedagogik
  • Elevens eget modersmål
    • Material/aktiviteter
  • Språköverskridande samarbete/Tandem
    • Tandem
      • Klasstandem
      • Eklasstandem
      • Språkduschtandem
        • Språkduschtandem småbarnspedagogik
        • Språkduschtandem nybörjarundervisning
      • Digitala spel i tandem
        • Exempeluppgift 1: Minecraft bingo – Överlevnad
        • Exempeluppgift 2: Bygga hinderbana eller labyrint – Kreativ
        • Exempeluppgift 3: Bygga fjällstuga – Kreativ
      • Digitaalisia pelejä tandemissa
        • Esimerkkitehtävä 1: Minecraft bingo – Selviytyminen
        • Esimerkkitehtävä 2: Rakenna esterata tai labyrintti – Luova
        • Esimerkkitehtävä 3: Rakenna hiihtomökki – Luova
    • Språk- och ämnesöverskridande undervisning
    • Språköverskridande ämnesundervisning
    • Språköverskridande samundervisning
  • Kollegialt lärande
    • Kollegialt lärande – om olika modeller
      • Samundervisning runt lärstrategier i åk 7–9
      • Facilitering av kollegialt lärande i åk 7–9
      • Hela skolstigen som lärande gemenskap
        • Material och aktiviteter från BSS
          • Svenska och litteratur
          • Matematik
          • Sommarläxor
    • Material/aktiviteter
  • Kontakt

Samundervisning runt lärstrategier i åk 7–9

Texten handlar om samundervisning i åk 7-9 som ett sätt att fokusera resurser för språk- och kunskapsutvecklande ämnesundervisning, bl.a. med tanke på inkluderingen av flerspråkiga elever. Samundervisning innebär samtidigt kollegial fortbildning för lärarna.

Språkstärkande ämnesundervisning och smidig inkludering genom samundervisning i åk 7–9.

Drivs med WordPress