Att undervisa elever med diagnostiserad adhd i det gemensamma klassrummet

Hanna Påvals

Enligt utbildningsstyrelsen ska undervisningen ordnas efter alla elevers enskilda behov. Forskning har visat att klasslärare upplever utmaningar med att undervisa elever med diagnostiserad adhd i det gemensamma klassrummet. Därför har jag i min undersökning riktat mig mot klasslärare som har undervisat elever med adhd i klassrummet och tagit reda på deras upplevelser och fått tips och idéer hur man kan organisera undervisningen. I videon berättar jag klasslärarnas upplevelser samt tips på hur man kan underlätta skolvardagen för elever med adhd.

Didaktiskt material: Organisering av undervisning för elever med ADHD

Hela avhandlingen hittas här: https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021122162901

Studerandes upplevelser av studiehandledning kring studieval i övergången mellan andra och tredje stadiet

Julina Lillandt

Studievalet är ett mycket viktigt och också svårt val för dagens unga. Studiehandledningens huvuduppdrag är att ge stöd åt ungdomar och vuxna som ska välja utbildning. Den studiehandledning som gymnasiet erbjuder kan påverka de studerandes studieval på olika sätt. I min avhandling har jag därför valt att undersöka de studerandes upplevelser av studiehandledning kring studieval i övergången mellan andra och tredje stadiet.

Didaktiskt material: Hur ska studiehandledaren bemöta de studerande

Hela avhandlingen hittas här: https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202201144845

Dans i skolan?

Erika Vesterlund

Forskning visar att området har ett behov av att undersökas mera. Vad ska man tänka på när man planerar och genomför dansintegrerad undervisning via digitala medel? Dessa faktorer är sådant som kan göra skillnad i processen att planera och genomföra dansintegrerad undervisning.

Didaktiskt material: Lektionsplan för dansintegrerad undervisning

Hela avhandlingen hittas här: https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021062339881

Tandemundervisning på distans – hur fungerar det enligt gymnasiestuderande?

Carolina Sund

Tandemundervisning är en metod för språkinlärning som förverkligas genom samarbete mellan svenskspråkiga och finskspråkiga skolor. På gymnasienivå har detta gjorts till hundra procent på distans. Vad tycker de studerande som deltagit i den här typen av undervisning om tandemsamarbete på distans? Finns det skillnader mellan de svenskspråkiga studerande och de finskspråkiga?

Didaktiskt material: Tandempedagogik

 

Hemmets och skolans förväntningar på varandra gällande rusmedelsförebyggande arbete bland elever

Felicia Häggman

Skolan är en viktig plats när det kommer till att nå ut till barn och ungdomar. Det rusmedelsförebyggande arbetets roll i skolan har blivit allt mer aktuellt i och med den ökande droganvändningen bland unga. I min avhandling har jag därför valt att ta reda på vilka förväntningar hemmet och skolan har på varandra gällande det rusmedelsförebyggande arbetet bland elever.

Didaktiskt material: Rusmedelsförebyggande arbete

 

Samarbete över gränser – om skolans samarbete med barnskyddet

Linnea Pohjalainen

Ibland händer det att man har en elev som man får en oro över. Man kanske oroar sig hur det går där hemma. Då kan det bli aktuellt för skolan att göra en barnskyddsanmälan. I min avhandling undersökte jag hur fyra klasslärare upplevde samarbetet med barnskyddet och vad som borde utvecklas. I stödmaterialet hittar du tips på hur du kan skapa ett välfungerande samarbete med barnskyddet.

Didaktiskt material: Tips till samarbete med barnskyddet

Hela avhandlingen hittas här: https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042927949

Nyutexaminerade klasslärares upplevelser av att inkludera elever med specialpedagogiskt stöd i den allmänna undervisningen

Julia Liewendahl

I flertalet styrdokument betonas att utbildningen ska vara inkluderande och tillgänglig för alla. Studier har visat att klasslärare upplever att de inte har tillräckligt med kunskap för att arbeta inkluderande med elever med specialpedagogiskt stöd. Klasslärarens kunskap har en väsentlig inverkan gällande attityder och självkänsla med tanke på att inkludera i undervisningen. Tidigare studier har visat på att klasslärare ofta upplever sig ha för lite kunskap och beredskap för att ge det stöd som eleverna behöver. Därför har jag  undersökt hur hur nyutexaminerade klasslärare upplever sig förberedda för att inkludera elever med specialpedagogiskt stöd i sin undervisning. I videon ger jag svar på hur de upplevt att inkludera under sina första år som klasslärare.

Didaktiskt material: Inkluderande undervisning

Hela avhandlingen hittas här: https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021050729255

Elever gillar att läsa på fritiden men de behöver stöd från oss vuxna

Johanna Hedström

En stor utmaning ligger i att få eleverna att fortsätta känna läslust efter att de har knäckt läskoden. Som rektor, lärare och förälder oroar man sig över den minskande läskunnigheten. Vad får eleverna att läsa? Vad läser de och hur kan man stöda deras läsning? Det har jag försökt ta reda på genom två fokusgruppintervjuer med elever i årskurs fem och sex, och diskuterat med dem om just det – läsning. Från resultatet kom det fram att de ser läsning som något positivt men att det är utmanande att hitta tid och plats för det i en alltmer hektisk vardag.

Didaktiskt material: Material för att diskutera läsning i klassen

Hela avhandlingen hittas här: http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021053132465

Bilderbokens stora potential

Emelie Hansen

Även om det inte alltid varit en självklarhet att läsa bilderböcker i grundskolan och andra stadiet anser lärarna att bilderboken är en bok för alla. Vi lever i ett bildorienterat samhälle och visuell läskunnighet är ett måste. Bilderboken har upplevt ett uppsving och tangerar ofta samtida samhälleliga fenomen så som genus, normer, etnicitet, flykt och klimat. Den är ett riktigt multikonstverk och kan i bästa fall sänka tröskeln till litteraturläsning hos svaga läsare.

Didaktiskt material: Samtida bilderboken i undervisningen

Hela avhandlingen hittas här: https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021062940616

Klasslärares förebyggande åtgärder för psykisk ohälsa hos elever!

Ronja Karlsson

Psykisk ohälsa kan se ut på olika vis, de allra vanligaste symptomen är stress, ångest och depression. Vi klasslärare kan hjälpa våra elever att må så bra som möjligt i skolan, både på ett psykiskt, fysiskt och socialt plan. Hur ska vi då rent praktiskt jobba för att förebygga psykisk ohälsa i skolan? I min video lyfter jag fram ämnet psykisk ohälsa samt några enkla tips hur ni kan främja elevernas välmående!

Didaktiskt material: Tips hur du som lärare kan förebygga psykisk ohälsa hos elever