Johan Häkkinen

Språkmångfalden är något som ständigt ökar i våra skolor. För att se till att alla elever, oberoende hemspråk, har möjlighet att lyckas i sin utbildning, så är det nödvändigt att lärare arbetar språkmedvetet. Genom språkmedvetet arbete upplever eleven att hennes eget hemspråk värdesätts i undervisningen, och att eleven känner sig uppmuntrad att utveckla sitt modersmål. I min avhandling ser jag på sätt som man i nuläget arbetar språkmedvetet, och på vilka sätt skolorna kan bli ännu bättre på det.

Didaktiskt material: Dialogue mat

Ett svar på ”Snårigt stråk till medvetenhet kring språk – en intervjustudie om språk- och kulturmedvetenhet hos finlandssvenska lärarutbildare”

1. Relevant och intressant ämne!

Jag tycker du valt ett bra ämne som garanterat blir mer och mer relevant i vårt samhälle. Det didaktiska materialet verkar intressant att pröva på också, vare det sig att pröva med mina elever eller i egentligen vilken grupp som helst, så tack för det! Undrar dock lite med tanke på kursuppgiften att skulle man inte skapa eget material?

Videon tyckte jag var bra även om den var så att säga ”hejmlaga” med telefonen i hand. Flown i hela videon är bra! Du hade ett bra intro som fångar lyssnaren och progressionen i videon går framåt med ett bra flyt. Din röst är tydlig och ståtlig, trevlig att lyssna på. Gillade också klippningarna, vilket gjorde att även om det bara var du som talade så blev det inte tråkigt. Bra fiilis och bra jappe!