Stödmaterial för digitala verktyg för lärare som undervisar i slöjd

Joacim Bertlin

Undervisningen ska följa samhällsutvecklingen och lärarna ska ha insikt i hurudan kunskap eleverna kan behöva i framtiden. För att främja elevernas användande av digitala verktyg behöver först och främst lärarna ha den kunskap som krävs för att kunna använda dem. Hur ser beredskapen ut bland lärarna idag och kan ett stödmaterial för digitala verktyg underlätta lärarnas planering och integrering av dem i slöjdundervisningen?

Didaktiskt material: 3D-skrivarens delar och funktion

Hela avhandlingen hittas här: https://www.doria.fi/handle/10024/187379

Ett svar på ”Stödmaterial för digitala verktyg för lärare som undervisar i slöjd”

1. Vad roligt det var att få ta del av din video inom ett tema som var helt nytt för mig! Det första jag lade märke till var att du hade ett vackert intro med musik och flera bilder. Du startar videon i populärvetenskaplig andra med frågor till publiken, vilket skapar intresse. Du frågade mig som publik om jag skulle vara bekväm med att undervisa med ny teknik, laser och 3d-printer? Absolut inte! Då blir man intresserad av din avhandling. Ditt tema rör sig också i ett innovativt och nytt forskningsfält inom pedagogiken och didaktiken, vilket gör det än mer intressant att ta del av videon. I videon rör du dig mycket och använder bilder från olika bekanta områden i helt rätt miljö: slöjdsalen. Du använder dig av ljud och bild på ett mycket passande sätt genom hela videon. Att du själv dyker upp på olika platser och från olika vinklar är ett mycket skickligt sätt att hålla kvar intresset för videon. Du avslutade din video med call to action, precis som man ska. Det som verkligen slöt cirkeln med din video var ett genomtänkt och dramaturgiskt avslut där du precis som i introt använder dig av intressanta moment, ljud och bild. Du stiger ur salen, men avslutar inte videon direkt. Tittaren blir kvar att fundera över innehållet du presenterat ytterligare några sekunder innan man skrollar vidare. Toppenval! Fint jobbat. Tilläggningsvis är ljuset bra, ljudet är tillräckligt bra och jag utgår att du använt dig av metoder och tekniker för att få ljudet så bra som möjligt. Det hade ju varit toppen om det fanns microfoner att långa men så länge det inte går så tycker jag att det inte finns något för min del att kommentera kring detta. + i kanten att du spelat in med minimalt med bakgrundsljud i en miljö där det faktiskt kan förekomma störningar. Ljuset var behagligt genom hela videon och jag undrar om du också redigerat bilderna för de var så ljusa och fräscha.