Gymnastiklärares syn på idrottande elevers dubbelkarriär

Vilma Rosenström

Att kombinera idrott och skola blir allt mer vanligare bland unga idrottare. Tack vare dubbelkarriären får de unga idrottarna möjligheten att samtidigt kombinera både skola och idrott i en högklassig träningsmiljö. Hur ser gymnastiklärarna på idrottande elevers dubbelkarriär i idrottsprofilerade skolor? Hurdant stöd anser gymnastiklärarna att de idrottande eleverna får? Och på vilket sätt fungerar samarbetet mellan skolan, hemmen och idrottsföreningarna? Detta är frågor som kommer att diskuteras och besvaras i min magisteravhandling.

Didaktiskt material: Stödjandet av att kombinera skola och idrott

Hela avhandlingen hittas här: https://www.doria.fi/handle/10024/187430

Ett svar på ”Gymnastiklärares syn på idrottande elevers dubbelkarriär”

1. Vad roligt att få ta del av din video! Du har integrerat mycket rörelse i din video vilket får den att kännas dynamisk och intressant. Detta är en styrka med tanke på att det inte förekommer mycket klippningar eller många klippbilder. Men du har ju också klippningar och klippbilder som skapar ytterligare fler intressanta moment. Klippbilderna har du valt utgående från det du talar om, idrott, skola och samarbete, mycket smakfulla och passande bilder som framhäver det du vill förmedla. Du använder dig av frågor redan från början för att väcka intresse och presentera temat, ett mycket bra sätt att göra detta på. Nedan en liten lista på fler saker jag fann som bra val i din video:

Tydlig call to action: läs avhandling och tveka inte att ta kontakt.

Dina rörelser och handlingar passar med idrottstemat: studsa boll, balansera, kasta, göra mål, hoppa.

Rekvisitan: du har valt att framhäva föremål från idrotten och använda dig av dessa: bänkar, mål, bollar och dessa är bekanta föremål för tittaren.

Du lyfter fram målgruppen tydligt.

Videon är inte för lång.

Din avslutande sammanfattande mening uttrycket ett behov och en vikt för att ta del av din forskning. Man får känslan att detta måste jag ta del av.

Med tanke på den information som förmedlats oss gällande videoproduktion har jag ett par tankar kring ljudupptagning. Tyvärr går det inte att låna små microfoner och jag förstår varför ljudet är som det är. Ljudet har tagits upp olika nära dig och det märks. Detta är i princip omöjligt att undvika om man med små medel vill skapa en video där man också rör på sig. Jag tycker inte du skulle kompromissat och valt bättre ljud framför livlig video, så dina övervägningar var bra på denna front. Lite fler klippningar hade fungerat bra också inzoomningar eller liknande kunde ha skapat bra moment. Allt som allt väldigt fint jobbat!