Kommunikationens roll för samarbete i CS:GO

Tyra Juslin & Almin Kalabic

För att lyckas i datorspel är det viktigt med samarbete och för ett gott samarbete krävs god kommunikation. På grund av pandemin har det blivit allt mer aktuellt med virtuell kommunikation. Counter-Strike: Global Offensive har varit ett populärt spel i över tio år och vi har undersökt kommunikationens roll för samarbetet i spelandet. Förutom kompetenser inom kommunikation utvecklar datorspel andra kompetenser som exempelvis lagarbete, tidshantering, kritiskt tänkande, problemlösning och beslutsfattande. I skolan kan man utnyttja datorspel för att öva upp kompetenser inom kommunikation och samarbete hos elever.

Didaktiskt material: Datorspel i undervisningen

Hela avhandlingen hittas här: https://www.doria.fi/handle/10024/187502

Ett svar på ”Kommunikationens roll för samarbete i CS:GO”

1. För det första, fantastisk video! Ni har verkligen satt tid på att göra en mycket bra och informativ videopresentation! Ni har helt tydligt funderat ut ett bra manus, samt det visuella och omgivningen. Jag gillade särskilt att ni använde er av kamerarörelser och rörliga skådespelare. Layouten och manuset var upp till YLE standard. Fint jobbat!

Själva ämnet är intressant för mig eftersom jag alltid spelat videospel ända från barndomen. Har också alltid förespråkat dess positiva effekt för olika färdigheter vare det sig motoriska, kommunikativa eller informativa.

Gillade didaktiska materialet i sig men dessa spel är väl inte tillgängliga utan insatser på att köpa spelen eller ta med maskiner? Det var alltså inget fel på spelen men kan ju inte köra exempelvis rocket league sådär bara med vilken platform som helst. Hade hoppats på mera tips för spel som går att använda utan bättre digitala resurser som nya plattor och datorer eller konsoler.

Överlag ett fint jobb och en otroligt fin videopresentation!