Mikael Johansson & Ida Torsell

Allt fler lärare överväger branschbyte, men vem är det som ska fånga upp dem och hjälpa dem hitta tillbaka till god arbetsmotivation och arbetstillfredsställelse? En klasslärares välbefinnande kan främjas på flera olika sätt, till exempel via deras elever, kollegor eller arbetsuppgifter. Men vad är rektorns roll i det hela? Därför undersöker vi i vår avhandling klasslärares syn på om och hur rektorer kan stödja deras arbetsmotivation och arbetstillfredsställelse. Klasslärare tycker att rektorn har en stor inverkan på dessa faktorer och därför är det viktigt att rektorerna vet att de kan stödja deras välbefinnande genom bland annat uppskattning, stöd och uppmuntran samt delaktighet och närvaro.

Didaktiskt material: Samtalsunderlag

Hela avhandlingen hittas här: https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022051234950

6 svar på ”Lärare ansvarar över sina elevers välbefinnande – men vem ska egentligen ansvara för lärarnas välbefinnande?”

1. Hej!
    Ni har valt att undersöka ett mycket aktuellt och viktigt tema och det var intressant att få ta del av eran forskning och era resultat. Ni har också utformat ett lätt överskådligt tilläggsmaterial och som går bra att använda i praktiken.

2. Hej Mikael och Ida!

Vilken fin presentation ni gjort! Jag uppskattade era sympatiska och pigga röster, och ni fångade min uppmärksamhet med er inledning som verkligen känns träffande då jag själv har många kollegor som strejkat under våren. Temat är mycket intressant och speglar många lärares vardag. Ett viktigt område att undersöka, eftersom välmående på arbetsplatsen för lärare är nyckeln till en välmående skola.
    Ni förklarar på ett tydligt sätt och ert tilläggsmaterial är strukturerat och användarvänligt. Man får en tydlig överblick över vad som påverkar lärares arbetsmotivation och arbetstillfredsställelse.

Tack för trevlig videopitch samt tilläggsmaterial som både är informativt och användbart!

3. Hejsan!
    Ni har gjort en fin video som på ett bra sätt fångar uppmärksamheten och sammanfattar er avhandling. Jag gillar särskilt er “call to action” i slutet av videon, det var en fin slutkläm! Både rubriken och ingressen var intresseväckande och bra formulerade. Man märker att ni har lagt ner mycket tid och eftertanke i ert tilläggsmaterial. Det var fint formulerat, mångsidigt och också relevant för er målgrupp. Bra jobbat!

4. Hej Ida och Mikael!

Ni har utformat en fin helhet med både video och samtalunderlag. Videon och samtalsunderlaget ger en överskådlig och helhetstäckande bild av ämnet. Videon är tydlig och naturlig. Ni tar upp väsentliga aspekter i er video. Relevansen ökar ytterligare genom att ni i inledningen tar fasta på strejken som nyss inträffat. Budskapet och förmedlandet av information är högklassigt.

Tilläggsmaterialet väckte även genast intresse. Samtalsunderlaget var utformat på ett intresseväckande och estetiskt vis. Ett förslag skulle ha kunna att ha tre ”sidor” istället för två. (Samma stoff men uppdelat på tre sidor). Det kunde ha ökat på läsligheten. Giltigheten och trovärdigheten ökar även då ni inkluderar två studier i underlaget.

Fint jobbat!

5. Hej Ida och Mikael!

Ni har gjort en video som fångar ämnet på ett ändamålsenligt sätt. Videon tar fasta på väsentliga aspekter på ett naturligt och tydligt sätt. Relevansen ökar ytterligare då ni i inledningen tar upp strejkerna som varit på tapeten nyligen.

Tilläggsmaterialet väckte även intresse. Samtalsunderlaget ingav både intresse och var även utformat på ett estetiskt vis. Giltigheten och trovärdigheten gentemot underlaget betonas även då ni inkluderar två studier i materialet. Samtalspunkterna är tydliga och kan fungera som en lämplig språngbräda även för fortsatta diskussioner mellan rektor och lärare och inom hela kollegiet. Underlaget är lättbegripligt men samtidigt högklassigt. Ni vill sporra till dialog och frågorna är tydliga men tillräckligt avancerade för att kunna fördjupa förståelsen av fenomenet. Ett förslag kunde ha varit att fördela underlaget på tre ”sidor” istället för två. (Alltså samma stoff men på tre sidor). Detta kunde kanske ha underlättat läsligheten.

Fint jobbat!

6. Hej! Ni har en välgjord video pitch med väldigt intressant och aktuellt ämne. I videon förekom målgruppen och ni berättade omfattande och tydligt om resultaten. Ni hade positivt och inbjudande sätt att tala till kameran och det fungerade bra att ha olika bakgrunder/miljöer.
    Samtalsunderlaget var väldigt snyggt och proffisgt gjort. Bra jobbat!