Omgivningslära – ett (tids)krävande ämne för läraren

Amanda Silfvast

Lärarstuderande berättar att flera faktorer påverkar deras attityd och intresse för ett ämne. I denna avhandling kommer det fram att elever påverkas till största del av deras lärares attityder till ett ämne. Lärarstuderande som ska börja undervisa i omgivningslära har både positiva och negativa tankar om ämneshelheten omgivningslära. Det kan vara ett väldigt roligt ämne var man får utforska ett fenomen från flera olika synvinklar samtidigt som det kan vara  väldigt svårt och krävande att få hela ämnet i en helhetsbaserad undervisning. Därmed listar lärarstuderande upp utmaningar som kan förekomma i undervisningen av omgivningslära.

Didaktiskt material: Utomhuspedagogik – lektion

Hela avhandlingen hittas här: https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022051335033

3 svar på ”Omgivningslära – ett (tids)krävande ämne för läraren”

1. Hej Amanda!
    Du har lyft fram och forskat om ett intressant och viktigt tema. Jag håller med informanternas åsikter om att ämnet omgivningslära känns krävande och svårt. Du har också utarbetat ett konkret och användbart material, som känns lätt att genomföra. Videon var också väldigt behaglig att se på med omväxlande vyer och natur.

2. Hej Amanda!

Jag håller med Elisabet om att du har forskat om ett intressant och viktigt tema. Jag håller också med om att omgivningslära känns som ett krävande ämne att undervisa, dels för att det är svårt att integrera alla ämnen likvärdigt, dels för att det ofta kräver så mycket planering. Bra att du lyfter fram hur eleverna kan påverkas av de utmaningar som omgivningslära ger läraren – det ger tyngd åt ditt budskap om att lärare som är osäkra över sina ämneskunskaper borde erbjudas fortbildning.

Jag gillar din rubrik – den är koncis, fyndig och väcker läsarens intresse att läsa vidare. Du sammanfattar din avhandling på ett bra och lättförståeligt sätt både i videon och i ingressen. För att underlätta för tittaren att ta till sig det du berättar i videon skulle du dock ha kunnat infoga undertexter eller skriva in nyckelord – vyerna i videon är mycket vackra och rogivande att se på, men jag upplever personligen att de stjäl fokus en aning från det som du berättar.

Lektionsplanen är som Elisabet också skrev användbar och konkret. Möjligtvis skulle du ha kunnat beskriva ”Material och förberedelser” skilt och ”Genomförande” skilt för att öka tydligheten. Men lektionen är rolig och avslappnad. Jag blev inspirerad att göra bakpulver-ättikabåten bara för skojs skull!

Bra jobbat!

3. Bra innehåll och fina vyer.

Det var lite svårt att komma in i ämnet när du började presentera eftersom jag fastnade helt på bilderna som snurrade i bakgrunden. Även om ämnet är otroligt viktigt och intressant och jag nog sen kom in i lyssnandet hade det varit bra med några ord i början av videon också för att presentera ämnet. I alla fall för en visuell lyssnare som mig.

När jag väl kom in i lyssnandet så lyfte du fram ämnet på ett tydligt och bra sätt. Jag tycker du tar med tillräckligt med teori och resultat från din avhandling för att man skall kunna skapa sig en bild om vad som tas upp och framkommer ur den.

Du använder din röst väldigt väl med betoningar och pauser speciellt mot slutet.

Materialet är väl gjort och innehåller bra beskrivning och även välgjorda konkreta material till övningarna. Färdiga övningar och tips kan man aldrig få för många av som lärare.

Bra jobbat!