Privatekonomi på schemat

Moa Bäckroos

Att beakta ekonomi hör till vardagen. Studier visar att finländarnas ekonomiska kompetens i genomsnitt är på en god nivå och genom att arbeta för att främja ekonomiska färdigheter kan kompetensen förbättras ytterligare. Till en viss del är det föräldrars ansvar att lära barn och unga hantera olika ekonomiska situationer, men om inte kunskapen finns i hemmet? Här kan skolan komma att spela en viktig roll, genom att på ett demokratiskt och rättvist sätt lära ut dessa kunskaper. I min avhandling har jag därför valt att undersöka ämneslärares erfarenheter av undervisning i privatekonomi inom huslig ekonomi.

Didaktiskt material: Privatekonomi på schemat

Hela avhandlingen hittas här: https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022041829421

3 svar på ”Privatekonomi på schemat”

1. Hej!
    Du har ett viktigt och aktuellt ämne. Videon är informativ och ger både en bra bakgrund till temat och en bra inblick i ditt resultat. Jag tycker att ingressen är intressant och du presenterar bakgrunden till ditt tema på ett fint sätt. Tilläggsmaterialet är också bra formulerat, relevant för din målgrupp och väldigt lätt att använda i praktiken. Bra jobbat!

2. Hej Moa!
    Tack för en intressant videopitch, där du lyfter fram bakgrund, resultat och ”call to action” på ett konkret och informativt sätt. Jag tycker rubriken och ingressen är intresseväckande och ger en tydlig överblick av temat. Ditt stödmaterial är tilltalande och ger målgruppen många bra hjälpmedel att använda i sin undervisning.

3. Bra jobbat! Superfin och intressant videopitch samt välgjort och användbart stödmaterial! Du har också valt en bra plats för din videopitch! 🙂

Du har valt ett viktigt tema och du sammanfattar ditt arbete bra i videopitchen, den ger även motivation till att läsa vidare i din magisteravhandling.