Utomhuspedagogik

Janina Johansson

Vad är utomhuspedagogik? När och var sker utomhuspedagogik? Är det bara en specifik plats som utomhuspedagogik sker eller kan det också vara på till exempel skolgården.

Didaktiskt material: Naturbingo

Ett svar på ”Utomhuspedagogik”

1. Intressant tema du valt! Själv intresserar utomhuspedagogik mig väldigt mycket och därför valde jag att kommentera denna video. Bra att du tog upp om att våga ta det där första steget över tröskeln. Jag personligen tror vi borde ha mer utomhuspedagogik, men jag känner att det är många som inte vågar, eftersom tröskeln känns för hög. Som du säger behöver inte utomhuspedagogik vara något invecklat utan ibland kan vi kanske låta naturen avgöra, vad vi ser, vilka ljud vi hör, etc. Som pedagog behöver vi ändå kritiskt reflektera varför vi gör någonting, men jag anser inte att det sätter ”käppar i hjulet” för utomhuspedagogiken. Förutom det vi lär oss utomhus på olika sätt finns det en fördel även med att eleverna får vara fysiskt aktiva. Många studier visar ju att vi behöver röra på oss mera och komma bort från stillasittandet. Genom utomhuspedagogiken kommer den fysiska aktiviteten väldigt naturligt med. Angående videon kunde du gärna ha filmat med kameran liggandes eftersom det stående formatet inte är så bra från datorn. Olika omgivningar som är anpassat för utomhuspedagogiken hade även passat in i videon. Men rösten hördes bra och du tog upp det mest väsentliga i videon. Stödmaterialet var konkret och direkt användbar. Själv kommer jag ihåg ”naturbingo” från lågstadiet och att det var jättekul. Detta tror jag många lärare kommer kunna använda i sin egen undervisning. Antagligen blir tröskeln även lägre med detta färdiga material att använda sig av.