Avbruten skolmusikalsproduktion på grund av covid-19

Sebastian Söderlund

Hur påverkas studerande i en skolmusikalsprocess som tvingas att avbrytas? Hur stor innebörd har det egentligen på de inblandade och hur viktigt är det att få avsluta en konstnärlig process? Det har jag fått vittna om i första hand på grund av covid-19. I min forskning lägger jag fram studerandes reaktioner i samband med avbrottet. Resultaten visar att studerandena känner en hel del olika känslor i samband med avbrottet och det påverkar mera än vad man kunde tro.

Didaktiskt material: Avbruten skolmusikal

Hela avhandlingen hittas här: https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022030822565

3 svar på ”Avbruten skolmusikalsproduktion på grund av covid-19”

1. Hej Sebastian!

Det verkar som att du har valt ett tema som intresserar dig och som arbetet du har utfört tycker jag verkar bra. Jag är speciellt imponerad att fast syftet med din avhandling måste ha ändrat väldigt mycket i och med covid-19 så har du ändå arbetat vidare med samma projekt!

Stödmaterialet är även konkret och bra.

2. Intressant att få höra ur elevers synvinkel på vilka sätt pandemin har påverkat deras skolgång, i detta fall deras skolmusikal.

Du har en tydlig röst och fångar in lyssnaren på ett bra sätt genom olika miljöombyten i videon.

I stödmaterialet gillar jag att du nämnt att möjligheter leder till utvägar, inkluderat med konkreta exempel. Som du nämner tror jag också det är viktigt att ta elevers åsikter i beaktande gällande hur olika projekt ska avslutas om de inte kan avslutas i vanlig ordning på grund av pandemin. En handledare tipsade mig en gång om att alltid som lärare visa eleverna att deras arbeten är värdefulla. Det gör att eleverna också upplever samma och vill som följd göra ett bra jobb.

3. Du har säkert haft mycket att växla om och det har säkert varit länge oklart hur det kommer att gå. Väldigt synd för eleverna att detta hände och som du nämner i slutet påverkade det inte enbart arbetet utan också sociala anknytningar.
    Materialet du har gjort ger åt läsaren många olika sätt att fundera hur det ändå kan avsluta sitt projekt fastän det inte går de traditionella vägarna. Jag tyckte om att man ska ta deltagarna i beaktande hur avslutningen ska se ut och att det inte är enbart vuxna som bestämmer!