Idrottselevers upplevelser och erfarenheter av dubbelkarriären

Kristian Österman

Att kombinera idrott och skola kan vara svårt och krävande. Hur ska idrottseleverna hantera tidskraven som ställs i både skolan och idrotten? Idrottselever anser att de haft nytta av sin dubbelkarriär, men det finns fortfarande saker som kunde förbättras. Stödet som idrottseleverna får i sin omgivning är viktigt för en lyckad dubbelkarriär. Hur kan då omgivningen stöda idrottseleverna och vad är egentligen en dubbelkarriär? I denna avhandling och i videon får du reda på dessa frågor och mycket mer.

Didaktiskt material: LÄRARE! Så stöder du idrottselever

Hela avhandlingen hittas här: https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022050933813

3 svar på ”Idrottselevers upplevelser och erfarenheter av dubbelkarriären”

1. Intressant att få ta del av din video pitch! Du beskriver omfattande men lättförståeligt vad din avhandling handlar om. Jag upplever även att det är bra att du förklarar centrala begrepp som exempelvis ”dubbelkarriär”. Videon känns varierande med både olika miljöer och inslag av text. Roligt inslag med frisbeen!

2. Intressant! Du är bra på att berätta, och använder en lämplig språknivå. Fint att du har text med som stöd för det du berättar. Du motiverar också väl ditt forskningsområde och förklarar varför din undersökning är viktig. Videoklippet i slutet passar utmärkt som slutkläm, och fick åtminstone mig på gott humör. Bra jobbat!

3. Väldigt bra och intresseväckande video och ingress. Du lyckas bra med att berätta på ett väldigt naturligt sätt vilket visar att du är kunnig inom ämnet och att du vet vad du pratar om. Som Daniel skriver upplever jag också att det var bra med lite text som stöd för det du pratade om. Texten du hade lagt in var även i en lämplig längd och mängd, vilket gjorde att det inte upplevdes som störande. Ett utvecklingsförslag är att du skulle ha kunnat filma in videon i liggande bild istället för stående bild, så att det inte skulle ha lämnat så mycket “tomt” utrymme i bilden. Överlag en väldigt bra video. Stödmaterialet tyckte jag även var väldigt bra och enkelt för lärare att använda. De förslag du gav i stödmaterialet upplever jag också är sådana som lärare enkelt kan ta i bruk. Bra jobbat!