Essi Rimmi

Allt fler elever har bristande kunskaper när det gäller hushållssysslor i hemmet. För tillfället undervisas huslig ekonomi som obligatoriskt ämne endast i åk 7, även om Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen 2014 nämner möjligheten att undervisa huslig ekonomi redan tidigare. I min studie har jag undersökt föräldrarnas uppfattningar kring skolans möjlighet att undervisa huslig ekonomi i åk 1–6. Vad skulle man förlora med att lära eleverna baskunskaper redan tidigare i livet?

Didaktiskt material: Huslig ekonomi i åk 1-6

Hela avhandlingen hittas här: https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022051134405

4 svar på ”Ska huslig ekonomi undervisas i den grundläggande utbildningens lägre årskurser och vad ska undervisningen i så fall handla om?”

1. En välgjord video pitch! Intressant att få ta del av föräldrarnas åsikter, då man ofta får höra mer om lärares och elevers åsikter kring detta. Jag tycker du har gjort ett bra val gällande inspelningsplats, då avhandlingen handlar om huslig ekonomi. Du berättar om din gradu tydligt och budskapet kommer fram. Ett snyggt och lättförståeligt stödmaterial!

2. Hej!
    Du har undersökt ett mycket intressant tema och jag håller med föregående kommentar, att det var intressant att få ta del av föräldrarnas åsikter också. Tilläggsmaterialet är estetiskt välgjort och ger en lätt överskådlig bild över dina resultat. Kul att du också tog med det i din video!

3. Instämmer med tidigare kommentarer! Det var en genomtänkt och välgjord video pitch! 🙂

Bra val av tema och även bra sammanfattat resultatet i video pitchen! Det är verkligen också väsentligt att ta del av föräldrarnas åsikter gällande undervisningen av huslig ekonomi.

4. Väldigt intressant tema! En bra inledning som lockade en att fortsätta titta på resten av videon!

Tycker du även lyfta fram väldigt strukturerat på vad föräldrarna förväntade sig av undervisningen i huslig ekonomi.

Stödmaterialet var även väldigt tydligt och didaktiskt. Ur ett lärarperspektiv kunde man också ännu tänka sig att få konkreta övningar att göra i undervisningen. Annars riktigt bra och fint jobbat!