Hur upplever svenskspråkiga ungdomar sin finlandssvenska identitet?

Johan Koskinen

Finlandssvenskarna lever i olika språkliga, kulturella och sociala miljöer. Närmare hälften av finlandssvenskarna bor i områden där svenskan är starkt närvarande samtidigt som den andra hälften lever på orter där majoritetens språk är finska. Svenskfinland är också geografiskt och socialt splittrat. Fastän det svenska språket förenar alla finlandssvenskar kan den finlandssvenska identiteten se olika ut och uppfattas på olika sätt runt om i Svenskfinland. Jag har undersökt hur finlandssvenska niondeklassare från olika regioner och språkmiljöer i Svenskfinland upplever sin finlandssvenska identitet och utrett vilka likheter och skillnader det finns mellan ungdomarnas uppfattningar om sin finlandssvenska identitet.

Didaktiskt material: Min finlandssvenska identitet

Hela avhandlingen hittas här: https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022050332474

Ett svar på ”Hur upplever svenskspråkiga ungdomar sin finlandssvenska identitet?”

1. Hej Johan!
    Jag blev intresserad av att se närmare på ditt arbete eftersom rubriken påminde mig om en situation under min avslutande praktik. Tillsammans med eleverna diskuterade vi identitet och de hade svårt att peka ut vad som var en del av bland annat deras finlandssvenska identitet.

Det didaktiska materialet du har skapat verkar som ett passande och uttänkt material som både lärare och elever enkelt kan använda sig av för att behandla temat finlandssvensk identitet. Tanken att eleverna först får diskutera frågorna tillsammans, och sedan skriva en egen text är ett bra upplägg. Eleverna får på så sätt tillsammans sätta sig mer in i temat, samtidigt som diskussionen kanske leder till reflektioner eleverna inte skulle ha fått om de genast satte sig ner och skrev en text kring temat. Uppbyggnaden av materialet du gjort möjliggör att det kan användas på ett varierat sätt, antingen för både diskussion och textproduktion eller endast endera av dem.

Vissa vinklar i din video skulle kanske ha kunnat ändras lite. Betoningen på vissa ord i vissa meningar (i samband med rörande kamera) distraherade mig lite och gjorde att min uppmärksamhet inte helt hölls på det du sa, men för det mesta var det inget som störde tittandet. Ljudet var också bra, och allt du sa hördes tydligt. Bra jobbat!