Stöder utbildningen oss så att vi kan stödja dem?

Brian Tuure & Otto Väärä

Psykisk ohälsa är något som konstant ökar i vårt samhälle trots att Finland  flera gånger i rad nu visat sig vara världens lyckligaste land. Vi har med vår  avhandling velat se hur nyutexaminerade klasslärare anser att  klasslärarutbildningen har stöttat dem i deras arbete med elever som lider av psykisk ohälsa. Det vi har kommit fram med ur vår forskning är att informanterna önskar att utbildningen hade gett dem mera kött på benen kring tematiken psykisk ohälsa. Informanterna lyfte även fram att sättet det kunde göras på är att baka in mera stoff kring psykisk ohälsa i redan obligatoriska kurser så att alla har möjlighet att ta del av informationen och  inte endast de som väljer ett visst biämne som mer aktivt behandlar temat.

Didaktiskt material: Psykisk ohälsa

Hela avhandlingen hittas här: https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022060743951

5 svar på ”Stöder utbildningen oss så att vi kan stödja dem?”

1. Mycket bra video och budskapet var klart! Även lite humor kom med in i bilden och det gjorde det lättare att följa med. Jag tycker om att ni använde er av flera olika sätt i samband med att ni presenterade ert material som t.ex. i inledningen. Ni bytte ofta miljö/rum under videon och det gjorde så intresset fanns kvar under hela videon. Stödmaterialet hade ni också utformat fint och det hade bra koppling till videon.

2. Jag tycker att ni gjort ett bra material både i form av videopitch och konkretiseringsmaterial!

I videon börjar ni slagkraftigt genom att välkomna tittaren till världens lyckligaste land vilket jag anser som ett väldigt populärvetenskapligt sätt att fånga tittarens intresse. Ni upprätthåller även intresset med hjälp av miljöbyten.

Ni har även lyckats bra med ingressen och rubriken.

3. Hej Otto och Brian!

Videon var väldigt intressant att följa med och jag tycker klippningen gör det ännu roligare. Att blanda in rätt fakta med en liten smula humor gör succé i en video!

Stödmaterial är kort och koncist, vilket jag tycker är bra då man snabbt får veta vad det handlar om.

4. Ni hade fint byggt upp er video och det från början till slut intressant att följa med. Som det kommer tidigare fram i andras kommentarer håller jag med att olika miljön var ett stort plus att det inte blev långtråkigt.
    Materialet ni har gjort var lätt att förstå och man fick det väsentliga ut ur ert material. Jag tänker likadant att utbildningen behöver utvecklas med samhället och med allt som händer runt omkring i världen orsakar det också antagligen större psykisk ohälsa hos elever.

5. Väldigt bra video och intressant innehåll! Ni presenterade ämnet på ett bra och intressant sätt. Detta är ett ämne som lyfts fram och kommer att lyftas fram än mer i framtiden. Ni fångar tittarens intresse och lyfter fram väsentliga saker. Stödmaterialet är genomtänkt och bra!