Hur differentierar klasslärare i språkundervisningen?

Julia Semskar

Att differentiera i språkundervisningen kan ibland vara svårt, eller hur? Men enligt läroplanen ska elever som har svårigheter i språk få stöd i sitt lärande. För elever som är tvåspråkiga eller elever som har mera kunskap i finska/engelska behöver läraren ge mera utmaningar. I min undersökning har jag valt att ta reda på vilka arbetssätt och metoder klasslärare använder för att differentiera undervisningen i finska och engelska. Om du vill veta mera om olika differentieringsmetoder, titta på min video!

Didaktiskt material: Differentieringsmetoder och differentieringens tre dimensioner

Hela avhandlingen hittas här: https://www.doria.fi/handle/10024/184578

Ett svar på ”Hur differentierar klasslärare i språkundervisningen?”

1. Jag tycker du har gjort en tydlig och bra videopitch. Bra att du har med en förklaring till begreppet differentiering. Ämnet framkommer tydligt, men resultaten är i fokus, vilket är bra. Du har också anpassat språknivån väl. Fint att du har med hur man som lärare kan differentiera åt båda hållen. Ditt stödmaterial är också mycket välgjort och ger många konkreta tips för lärare. Bra jobbat!