Hur arbetar klasslärare med positiv pedagogik och hur upplever de arbetet?

Ronja Strömvall

Forskning vittnar om att den psykiska hälsan hos barn och unga försämrats under de senaste åren. Barn och unga tillbringar stora delar av sin vardag i skolan. Skolan har en möjlighet att förebygga psykisk ohälsa genom att konkret och konsekvent arbeta för att stärka elevers välbefinnande genom positiv psykologi. Metoden positiv pedagogik ger elever redskap som de kan använda sig av när de stöter på utmaningar i livet. Vidare möjliggör positiv pedagogik en utveckling av medmänskliga egenskaper. Positiv pedagogik har potential att stärka elevers välbefinnande. Därför har jag undersökt hur klasslärare praktiskt arbetar med metoden och hur de upplever detta arbete.

Didaktiskt material: Hur arbeta med positiv pedagogik

Hela avhandlingen hittas här: https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022022120323

6 svar på ”Hur arbetar klasslärare med positiv pedagogik och hur upplever de arbetet?”

1. En ”rakt på sak” tydlig video. Skulle gärna få ha lite mer fantasifull bakgrund och kanske lappar eller annat stödmaterial man kan visa för kameran så det blir lite mer visuellt glädjande för ögat. Budskapet kom fram tydligt och stödmaterialet var omfattande och väldigt, väldigt bra. Intressant tema!

2. Väldigt intressant tema och en tydlig video om avhandlingens innehåll! Du har en väldigt behaglig och tydlig röst att lyssna på och därför tycker jag att det fungerade bra att du berättade om avhandlingens innehåll och resultat. Roligt också att få veta vad eleverna har lärt sig och hur de jobbar med positiv pedagogik med eleverna. Att bearbeta och diskutera om röda och gröna tankar verkar vara något som skulle fungera både i skolvardagen och hemma! Blev och sakna en sammanfattande kommentar eller två i slutet av videon.

Stödmaterialet är bra och innehåller mycket information. Bra att du också gett litteraturtips gällande positiv pedagogik. Fint med färgkodat innehåll. Bra jobbat! 🙂

3. Väldigt intressant tema och en tydlig video om avhandlingens innehåll! Du har en väldigt behaglig och tydlig röst att lyssna på och därför tycker jag att det fungerade bra att du berättade om avhandlingens innehåll och resultat. Roligt också att få veta vad eleverna har lärt sig och hur de jobbar med positiv pedagogik med eleverna. Att bearbeta och diskutera om röda och gröna tankar verkar vara något som skulle fungera både i skolvardagen och hemma! Blev och sakna en sammanfattande kommentar eller två i slutet av videon. Stödmaterialet är bra och innehåller mycket information. Bra att du också gett litteraturtips gällande positiv pedagogik. Fint med färgkodat innehåll. Bra jobbat!

4. Vilket bra arbete du gjort!

Jag tycker du lyckats väldigt bra med att fånga tittarens intresse med såväl rubriken för ditt projekt som med ingressen.

Din video är väldigt informativ och fångar tittarens intresse snabbt. Du lyfter fram en tillräcklig mängd information utan att tittaren tröttnar på att lyssna vilket jag personligen tycker att kan vara utmanande!

Ditt konkretiseringsmaterial är även väldigt bra skapat och bra att du skrivit att man ska fokusera på ett område i taget så att den som tar del av materialet inte blir överväldigad av allt innehåll. Jag tycker även speciellt mycket om att du hänvisat till Fagerlund (2021) för konkreta lektionsplaner inom ämnet. Bra jobbat!

5. Vilket intressant och viktigt tema du forskat om. Dessutom imponerande hur mycket du hann lära mig på under 3 minuter.

Du har en klar berättarröst och jag tycker att du lyckas förklara positiv pedagogik på ett tydligt sätt. Jag gillar att du ger konkreta exempel på hur lärare konkret jobbar med temat.

Vilket fint stödmaterial du har satt ihop. Många goda tips på hur lärare kan integrera positiv pedagogik i klassrummen.

6. Väldigt bra gjort! Detta är ett väldigt relevant tema som kommer att ha allt större betydelse i framtiden! Du lyfter fram din avhandling på ett målmedvetet sätt och man ser att du brinner för det. Du har en lugn och bra röst genom hela videon som gör det lätt att lyssna på den. Det du ville ha sagt kom tydligt fram och stödmaterialet var bra gjort!