Klasslärares trivsel och arbetsbelastning – en inblick i den lilla skolan

Emma Gäddnäs & Daniel Gäddnäs

Det är viktigt att man trivs i sitt arbete. Trivseln bland klasslärare har de senaste åren ändå minskat. Orsakerna till detta är många, men ökad arbetsbelastning är en betydande orsak som ofta lyfts fram. Coronapandemin har också på många sätt påverkat lärarnas arbete. Hur upplever klasslärare i små skolor sin trivsel och arbetsbelastning, och hur har coronapandemin påverkat deras arbete?

Didaktiskt material: Modell för självreflektion

Hela avhandlingen hittas här: https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022050533105

2 svar på ”Klasslärares trivsel och arbetsbelastning – en inblick i den lilla skolan”

1. Hej!
    Ni har gjort en snygg och tydlig presentation! Det märks att ni har tänkt igenom vad ni vill säga, och att voice-overn hänger ihop med innehållet som man som tittare ser på skärmen. Ni har också bra motivering till varför detta är ett viktigt tema att undersöka. Bra med en uppmaning i slutet att man ska gå in och läsa avhandlingen om man vill veta mera. Jag tycker om att stödmaterialet är riktat till den enskilda läraren, där man i lugn och ro får fundera över den egna trivseln. Ett litet förbättringsförslag är att se över mellanrummen mellan bokstäverna på stödmaterialet, för att göra det mera tillgängligt. Nu går bokstäverna lite över varandra. Slutligen: bra jobbat!

2. Hej Emma och Daniel!

Ni har forskat om ett tema som är mycket aktuellt och viktigt för såväl skolvärlden som samhället över lag. Det var intressant att få en inblick i hur lärarna i små skolor upplever trivseln där och hur coronapandemin påverkat deras arbete. Jag delar deras önskan om att pandemin ska främja viljan att bevara de små skolorna.

Er rubrik är saklig och er ingress är en bra introduktion som har en tydlig röd tråd. Det ni berättar i videopitchen skulle kanske ha kunnat förkortas lite för att göra pitchen kortare, men å andra sidan är det här en trevlig och saklig presentation av er avhandling. Jag gillar också stämningen och layouten i videon – den är lugn och behaglig, vilket gör det är lätt att ta till sig det ni berättar.

Modellen för självreflektion är visuellt tilltalande och inger lugn – den uppmuntrar verkligen sin mottagare att sakta ner för en stund och reflektera kring hur hen trivs och mår i sitt arbete. Ett möjligt utvecklingsförslag skulle vara att infoga lite utrymme för att skriva ifall man vill skriva ner de tankar som frågorna väcker. Jag tänker också att även om modellen är avsedd för självreflektion skulle den passa bra som ett underlag för diskussioner om trivseln i skolan inom lärarkollegiet.

Bra jobbat!