Metoder att använda vid introduktion av nytt stoff

Felicia Snygg

Lektioner består av flera olika sekvenser, en av dem är introduktion av nytt stoff. Denna sekvens ska väcka elevernas intresse för stoffet och vara på en sådan nivå så att alla elever kan ta det till sig. Jag har undersökt vilka metoder som används vid introduktionen av nytt stoff. Resultatet visar på fem olika metoder. I och med att alla ämnen är olika, precis som alla elever, har jag också undersökt ifall metoderna bör anpassas till ämnet i fråga samt hur de anpassas till elevernas tidigare kunskaper.

Didaktiskt material: Metoder för att introducera nytt stoff

Hela avhandlingen hittas här: https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022051134597

Ett svar på ”Metoder att använda vid introduktion av nytt stoff”

1. Hej!
    Din video är väldigt tydlig, och man kan se en röd tråd från början till slut. Du utstrålar en positiv energi, samtidigt som du berättar om innehållet på ett avlappnat sätt. Extra bra är att du presenterar resultatet med video, muntligt och skriftligt. Det är bra att du i slutet uppmanar tittarna till att läsa mera i din avhandling, som ett ”call to action”. Ett litet förbättningsförslag är att filma med kameran vänd horisontellt, eftersom det då fyller upp hela skärmen. Ditt stödmaterial är konkret och enkelt att ta till sig, eftersom du på första sidan listar olika sätt att introducera nytt stoff, innan du på den andra sidan djupdyker och berättar mera om vad det innebär i praktiken. Bra jobbat!