Samarbete över gränser – om skolans samarbete med barnskyddet

Linnea Pohjalainen

Ibland händer det att man har en elev som man får en oro över. Man kanske oroar sig hur det går där hemma. Då kan det bli aktuellt för skolan att göra en barnskyddsanmälan. I min avhandling undersökte jag hur fyra klasslärare upplevde samarbetet med barnskyddet och vad som borde utvecklas. I stödmaterialet hittar du tips på hur du kan skapa ett välfungerande samarbete med barnskyddet.

Didaktiskt material: Tips till samarbete med barnskyddet

Hela avhandlingen hittas här: https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042927949

2 svar på ”Samarbete över gränser – om skolans samarbete med barnskyddet”

1. Du har skrivit om ett viktigt ämne som jag tror flera vill ha mer kunskap om. I alla fall fick jag flera bra tips som jag kommer tänka på vid framtida samarbete med barnskyddet. I videon förklarar du även tydligt vad du undersökt och om resultatet. Dock har jag ibland svårt att höra vad du säger. En mikrofon hade säkert varit bra. Jag tycker även videoidén är väldigt bra. Jag gillar speciellt inledningen: “Du är visst klasslärare som ska med och samarbeta med barnskyddet? Kliv in så åker vi”. I inledningen berättar du vem videon är riktad till och vad som kommer hända till följande. Som tittare har jag då mycket lättare att följa med. Samtidigt fångar du även mitt intresse och gör videon intressant att titta på.
    Det didaktiska tilläggsmaterialet består av flera bra tips som jag tror flera klasslärare kan ha nytta av.

Jag tycker du gjort ett väldigt bra jobb!

2. Hej Linnea!

Vilken trevlig presentation du gjort! Du bjuder med läsaren på ett annorlunda sätt. Jag uppskattade din sympatiska röst i videon, men ibland hade jag lite svårt att höra. En mikrofon hade kanske gjort ljudkvaliteten bättre.
    Temat är mycket intressant och speglar många lärares upplevelser av samarbete med barnskyddet, jag tror att det är en vanlig upplevelse hos lärare att känna att man inte får all den nödvändiga informationen som skulle behövas.
    Ett viktigt område att undersöka, eftersom det är angeläget att samarbetet mellan skola och barnskydd är välfungerande för barnens bästa.
    Din studie lyfter fram flera bra och enkla saker att ta i beaktande för att skapa ett välfungerande samarbete.
    Du förklarar på ett tydligt sätt och ditt tilläggsmaterial är lättöverskådligt och användarvänligt. Man får en tydlig överblick över vad som skapar ett välfungerande samarbete ur lärarens synvinkel.

Tack för trevlig videopitch samt tilläggsmaterial som både är informativt och användbart!