Felicia Häggman

Skolan är en viktig plats när det kommer till att nå ut till barn och ungdomar. Det rusmedelsförebyggande arbetets roll i skolan har blivit allt mer aktuellt i och med den ökande droganvändningen bland unga. I min avhandling har jag därför valt att ta reda på vilka förväntningar hemmet och skolan har på varandra gällande det rusmedelsförebyggande arbetet bland elever.

Didaktiskt material: Rusmedelsförebyggande arbete

2 svar på ”Hemmets och skolans förväntningar på varandra gällande rusmedelsförebyggande arbete bland elever”

1. Väldigt viktigt ämne och bra presenterat! Jag anser att du har lyft fram temat på ett intressant sätt och fått med de viktigaste delarna. Videon var bra gjord med färger och lite action när de bytte från ruta till ruta. Läsningen var väldigt intressant och man fick en insyn i ditt arbete av kort och sammanfattande text med stödpunkter. Jag tänker att det kanske skulle vara ännu mera intressant med röster som berättar och även lättare att följa med men tycker ändå videopitchen är bra som den är!

Ditt stödmaterial gav en bra inblick i hur man kan arbeta med rusmedelsförebyggande i skolan och gav praktiska tips hur man kan gå tillväga på länkarna som du satte dit. Bra jobbat!

2. Mycket viktigt ämne som du presenterar. Videon beskriver kort och tydligt det som man behöver veta om ditt arbete och vad du har kommit fram till. I läraryrket är detta någonting som man måste vara medveten om och kunna prata rusmedelsförebyggande med sina elever. Därför är det viktigt att veta hur hemmen ser på förebyggande arbete och hur vi som lärare kan prata om dessa saker. Det kunde vara mera tydligt om du själv pratade i videon och beskrev vad du ha kommit fram till, eftersom det kanske blev lite mycket text att läsa i en två minuters video, men annars tyckte jag den var bra gjord!

Stödmaterialet var bra gjort och lätt att använda. PEPPs materialbank är mycket bra tycker jag.