Julia Liewendahl

I flertalet styrdokument betonas att utbildningen ska vara inkluderande och tillgänglig för alla. Studier har visat att klasslärare upplever att de inte har tillräckligt med kunskap för att arbeta inkluderande med elever med specialpedagogiskt stöd. Klasslärarens kunskap har en väsentlig inverkan gällande attityder och självkänsla med tanke på att inkludera i undervisningen. Tidigare studier har visat på att klasslärare ofta upplever sig ha för lite kunskap och beredskap för att ge det stöd som eleverna behöver. Därför har jag  undersökt hur hur nyutexaminerade klasslärare upplever sig förberedda för att inkludera elever med specialpedagogiskt stöd i sin undervisning. I videon ger jag svar på hur de upplevt att inkludera under sina första år som klasslärare.

Didaktiskt material: Inkluderande undervisning

Hela avhandlingen hittas här: https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021050729255

5 svar på ”Nyutexaminerade klasslärares upplevelser av att inkludera elever med specialpedagogiskt stöd i den allmänna undervisningen”

1. Tycker du har gjort ett väldigt bra jobb med din video! Den är intressant och fångar tittaren direkt genom att börja videon med ett glatt leende och intressant miljö. Ditt material är väldigt genomtänkt och lättöverskådligt och kommer att vara till hjälp för andra intresserade lärare!

2. Vilket fint jobb du gjort med din video! Det är lätt att hänga med i videon och du fångar tittaren direkt i inledningen av videon. Trevligt att du spelat in videon i en passande miljö. Stödmaterialet är tydligt och lätt att förstå. Bra jobbat!

3. Jättebra video! Jag anser att du man får en inblick i din undersökning av din videopitch och du lyfter fram det på ett väldigt intressant sätt. Din video är intressant och man fastnar verkligen för det du säger när du är i rätt miljö och rör på dig och pratar långsamt och tydligt. Du knyter ihop det bra och toppen att du även la in på slutet hur man kan få veta mera och få kontakt med dig!

Jättefint stödmaterial som många lärare kan ha nytta av. Fint med färger och även checklistan du har på slutet som man konkret kan använda sig av! Bra jobbat!

4. Hej!
    Väldigt tydlig och professionellt skapad video, bra val av inspelningsmiljö. Det märks att du engagerat dig för att få till bra ljud och bild. Du har ett ledigt och avslappnat språk som fångar lyssnaren/tittaren.
    Ditt material är också fint utformat, omsorgsfullt utan att bli plottrigt. Bra med länkar till användbart material. Tycker mycket om checklistan, den är konkret och varje lärare kan använda den i sin unika kontext.
    Fint jobbat!

5. Fin video och bra jobbat! Videon är strukturerad och man ser den röda tråden genom hela videon. Du har ett bra språk och pratar inte för snabbt och inte för långsamt heller. Du tar bra pauser för att tittaren ska hinna processa det du säger och du har inga utfyllnads ord heller. Du har även valt en passande miljö och inga bakgrundsljud som stör då du pratar!
    Bra video!