Elever gillar att läsa på fritiden men de behöver stöd från oss vuxna

Johanna Hedström

En stor utmaning ligger i att få eleverna att fortsätta känna läslust efter att de har knäckt läskoden. Som rektor, lärare och förälder oroar man sig över den minskande läskunnigheten. Vad får eleverna att läsa? Vad läser de och hur kan man stöda deras läsning? Det har jag försökt ta reda på genom två fokusgruppintervjuer med elever i årskurs fem och sex, och diskuterat med dem om just det – läsning. Från resultatet kom det fram att de ser läsning som något positivt men att det är utmanande att hitta tid och plats för det i en alltmer hektisk vardag.

Didaktiskt material: Material för att diskutera läsning i klassen

Hela avhandlingen hittas här: http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021053132465

2 svar på ”Elever gillar att läsa på fritiden men de behöver stöd från oss vuxna”

1. Hej,
    vilket ljuvligt lugn och mjuk berättarröst du har! Det var vilsamt att lyssna till din presentation, och samtidigt höll du kvar mitt intresse genom ditt vardagliga språk.
    Bra idé att visualisera sådär genom att placera ut böcker. Jag blev dock lite okoncentrerad av att kameran var rörlig, kanske kunde den varit på stativ i just denna del av pitchen? I övrigt upplevde jag att den rörliga kameran tillförde filmen liv.
    Ditt didaktiska material känns väldigt genomtänkt. Du bygger materialet på fakta, litteratur och forskning, men har sedan skapat din egen helhet, som är användbar rakt av för läraren, som sådan eller delar av den. Layouten är också väldigt snygg och tilltalande. För att ytterligare stärka användbarheten i materialet skulle du ha kunnat ange en ungefärlig tidsåtgång för de olika övningarna.

Du har gjort ett jättefint jobb, hoppas att du själv känner dig nöjd med resultatet

2. Hej,

Ditt ämne är väldigt intresseväckande och relevant! Det är intressant att eleverna upplever att läsning är kul, men samtidigt tycks läskompetensen sjunka bland ungdomarna. Läsning kräver ju lugn och ro och en tid och plats. Eleverna har säkert svårt att hitta tid för läsning eftersom det finns så mycket andra, mer lättare sätt, att spendera sin fritid på, t.ex. datorspel, hobbyer, sociala medier och Netflix. Läsning kräver ganska mycket disciplin och ansträngning om man inte är van vid att läsa böcker. Läsning har dock flera positiva effekter för elevernas kognitiva färdigheter, sociala förmågor och även psykisk hälsa. Jag tror att eleverna behöver mer mentorer/rollmodeller som betonar glädjen och nyttan av att läsa böcker.

Din rubrik är sympatisk och informativ. Den fungerar bra! I ingressen problematiserar du väl elevernas lust för läsning och den minskade läskunnigheten. Detta väcker läsarens intresse för din avhandling. Du har en mjuk och tydlig berättarröst i din videopitch. Din video var också fungerande och visuellt tilltalande. För att öka videons stämning kunde du ha valt en annan omgivning där du presenterar böckerna. Jag tycker ändå att din videopitch fungerar väldigt bra just så där som den är.
    Ditt stödmaterial är fantastiskt. Den är visuellt tilltalande och innehåller lättförståelig och nyttig information om läsning. Jag gillade uppgiften ”En värld utan böcker”. Bra jobbat Johanna!

H. Johan