Dans i skolan?

Erika Vesterlund

Forskning visar att området har ett behov av att undersökas mera. Vad ska man tänka på när man planerar och genomför dansintegrerad undervisning via digitala medel? Dessa faktorer är sådant som kan göra skillnad i processen att planera och genomföra dansintegrerad undervisning.

Didaktiskt material: Lektionsplan för dansintegrerad undervisning

Hela avhandlingen hittas här: https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021062339881

3 svar på ”Dans i skolan?”

1. Fin video!
    Väldigt intressant tema du har skrivit om i din avhandling. Du fångar tittaren direkt och man får en bra förståelse över din studie. Intressant att du har gjort en lektionsplan som stödmaterial. Den är lättförståelig och jag tror att den kan vara till användning för många lärare.

2. Det känns som du har tänkt till gällande bakgrund och ljus samt var du står i bild, vilket jag tycker att du har lyckats bra med i din video. Jag tycker det är bra att du lagt in bakgrundsmusik, vilket gör allting lite mer trevligt och det jag skulle önskat i videon är att du skulle pratat lite långsammare och involverat mer pauser så att man som tittare har mer möjlighet att ta in det som du berättar. Jag tycker det är bra att du är rörlig i videon och har med kroppsrörelser, vilket gör videon mer levande. Du filmar från samma vinkel genom hela videon och jag tycker det är bra att du lagt in övergångar som lite avskiljer det som du pratar om, och jag blev och fundera på hur resultatet skulle sett ut om du filmat från två olika vinklar och på så sätt kunnat få mer variation i din video. Stödorden som du lagt in i videon är mycket bra och det gör det lättare att följa med vad du vill förmedla. Jag tycker det är positivt att du gav många tips på praktiska saker att tänka på vid dansintegrerad undervisning via digitala medel. Jag tycker dessutom att det är bra att du i slutet av videon hänvisar tittarna till att läsa din magisteravhandling samt att du har med ditt namn i slutet.
    Stödmaterial är enkelt, tydligt och direkt användbart, vilket är positivt och jag tänker om bland annat mål och åldersgrupp för lektionen kunde involveras i stödmaterialet så kunde det bli ännu tydligare för lärare som kollar på materialet? Däremot kan man ganska snabbt se vilken åldersgrupp det passar om man bara snabbt kollar igenom lektionsplanen också. Jag tycker det är bra att du tänkt på elevernas säkerhet genom att du introducerar lektionen med en säkerhetsgenomgång och så tycker jag att du har flera kreativa inslag i lektionsplanen.
    Din video och ditt stödmaterial tycker jag att kompletterar varandra eftersom videon ger en sådan information som är nyttig inför genomförande av dansintegrerad undervisning och där stödmaterialet i form av en lektionsplan är ett användbart material. Tillsammans utgör de en bra helhet. Bra jobbat Erika!

3. Det känns som du har tänkt till gällande bakgrund och ljus samt var du står i bild, vilket jag tycker att du har lyckats bra med i din video. Jag tycker det är bra att du lagt in bakgrundsmusik, vilket gör allting lite mer trevligt och det jag skulle önskat i videon är att du skulle pratat lite långsammare och involverat mer pauser så att man som tittare har mer möjlighet att ta in det som du berättar. Jag tycker det är bra att du är rörlig i videon och har med kroppsrörelser, vilket gör videon mer levande. Du filmar från samma vinkel genom hela videon och jag tycker det är bra att du lagt in övergångar som lite avskiljer det som du pratar om, och jag blev och fundera på hur resultatet skulle sett ut om du filmat från två olika vinklar och på så sätt kunnat få mer variation i din video. Stödorden som du lagt in i videon är mycket bra och det gör det lättare att följa med vad du vill förmedla. Jag tycker det är positivt att du gav många tips på praktiska saker att tänka på vid dansintegrerad undervisning via digitala medel. Jag tycker dessutom att det är bra att du i slutet av videon hänvisar tittarna till att läsa din magisteravhandling samt att du har med ditt namn i slutet.