Studerandes upplevelser av studiehandledning kring studieval i övergången mellan andra och tredje stadiet

Julina Lillandt

Studievalet är ett mycket viktigt och också svårt val för dagens unga. Studiehandledningens huvuduppdrag är att ge stöd åt ungdomar och vuxna som ska välja utbildning. Den studiehandledning som gymnasiet erbjuder kan påverka de studerandes studieval på olika sätt. I min avhandling har jag därför valt att undersöka de studerandes upplevelser av studiehandledning kring studieval i övergången mellan andra och tredje stadiet.

Didaktiskt material: Hur ska studiehandledaren bemöta de studerande

Hela avhandlingen hittas här: https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202201144845

3 svar på ”Studerandes upplevelser av studiehandledning kring studieval i övergången mellan andra och tredje stadiet”

  1. Rubriken och ingressen ger en tydlig inblick om vad temat är i videon. Jag gillar att du börjar videon med en retorisk fråga och att den innehåller resultat från din studie. I vissa delar har du lagt in text i din video som stöder det du säger och det är mycket uppskattat som tittare och jag skulle även önskat mer av detta under hela videon så att det skulle var lättare att följa med vad du säger. Det är positivt att du ger en kort beskrivning om studiehandledning och studiehandledarens uppgift, speciellt om du vill nå ut till en bredare målgrupp som kan vara lite osäkra på vad det innebär. Jag som tittare uppskattar att du byter platser att filma på då det gör att man bibehåller uppmärksamheten. Det som är lite tråkigt är att din röst lite försvinner när man hör blåsten och för att undvika det kanske du kunnat haft en mikrofon på dig i form av hörlurar eller liknande? Det är positivt att du når ut till målgruppen med en fråga, vilket ökar en möjlighet att ytterligare få dem att lyssna mer på vad du har att säga. Det är även mycket bra att du ger dem goda tips och råd utifrån resultaten som de kan ha nytta av. Du avslutar med ett tydligt Call To Action, mycket bra! Har du funderat på hurdan skillnad det skulle varit om du skulle ha tillåtit lite kroppsrörelser under videon? Däremot ger du ett intryck om att du vet vad du pratar om och det är positivt.

    Stödmaterialet har en mycket fin och tilltalande layout, där bilderna har en tydlig koppling till ditt tema. Materialet innehåller fem mycket tydliga punkter om hur en studiehandledare bör bemöta gymnasiestuderande. Detta material är något jag tänker att man som studiehandledare skulle kunna skriva ut och sätta upp på väggen i sitt rum, utanför eller runtom i skolan så att även studerande kan ha möjlighet att ta del av det.

    Som helhet av ditt material så ser man en tydlig röd tråd genom rubrik – ingress – video – stödmaterial. Du har hållit dig till ditt tema och utgått mycket från ditt resultat i din studie. Mycket bra jobbat Julina!

  2. Du har en röd tråd genom hela din presentation vilket gör det lätt att följa med. Studiens huvudsakliga resultat presenteras sakligt och tydligt! Stödmaterialet är väldigt konkret, lättförståeligt och viktigt! Bra jobbat 🙂

  3. Jag tycker du gav en positiv känsla genom hela videon, innehållet var intressant och du presenterade lugnt och tydligt ditt stoff. Jag tycker att inledningen var bra eftersom det kändes väldigt glatt och som att du pratade direkt till mig. Jag tyckte miljön var fin och bra att du varierade platserna med jämna mellanrum, ibland blåste det lite eftersom du var på utsidan men jag tycker inte att det påverkade ljudet alltför mycket och man hörde nog ändå tydligt det du sade. Stödmaterialet tyckte jag gav konkreta tips/påminnelser som en studiehandledare kan tänka på och som hen t.ex. skulle kunna ha på väggen i sitt arbetsrum, bra jobbat!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *