Att undervisa elever med diagnostiserad adhd i det gemensamma klassrummet

Hanna Påvals

Enligt utbildningsstyrelsen ska undervisningen ordnas efter alla elevers enskilda behov. Forskning har visat att klasslärare upplever utmaningar med att undervisa elever med diagnostiserad adhd i det gemensamma klassrummet. Därför har jag i min undersökning riktat mig mot klasslärare som har undervisat elever med adhd i klassrummet och tagit reda på deras upplevelser och fått tips och idéer hur man kan organisera undervisningen. I videon berättar jag klasslärarnas upplevelser samt tips på hur man kan underlätta skolvardagen för elever med adhd.

Didaktiskt material: Organisering av undervisning för elever med ADHD

Hela avhandlingen hittas här: https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021122162901

4 svar på ”Att undervisa elever med diagnostiserad adhd i det gemensamma klassrummet”

1. Presentationen fångar intresset genast från början! Väldigt logisk och passande miljö att filma in i. Avhandlingens syfte, betydelse och resultat framkommer tydligt. Tacksamt med konkreta tips både i videon och i stödmaterialet. Fint jobbat 🙂

2. Presentationen är bra gjord och tar upp det viktigaste man behöver veta om den avhandling som du gjort. Dessutom roligt att du filmat in den i ett klassrum, i den miljön som vi alla arbetar och kommer att arbeta i. Då jag själv stigit in i arbetslivet så är ett sådant material som du gjort mycket tacksamt eftersom ADHD är så pass vanligt att man troligtvis kommer att möta på det i något skede i sina klasser. Det didaktiska materialet var därför lätt att ta till sig och innehöll enkla och konkreta tips på hur man kan lägga upp sin undervisning för att underlätta både för sig själv och för eleven.

3. Jag gillade sättet du inledde videon på. Tittaren får genast veta hur det kan vara att undervisa elever med adhd. Jag tyckte också om hur du presenterade dina tips i videon om hur man kan hjälpa elever med adhd. Tilläggsmaterialet ger också bra och konkreta tips om hur lärare kan göra för att underlätta för elever med adhd.

4. Väldigt bra inledning som direkt fångade intresset. Som lärare tror jag det är lätt att relatera till att det kan vara svårt att fånga alla elevers uppmärksamhet. Det var även väldigt bra att du visade konkreta exempel och tips på olika moment kan konkretiseras och underlätta det för elever som kämpar med att hålla koncentrationen. Bra jobbat!