Från bild till bord – att använda tecknade serier inom huslig ekonomi

Ronny Wikström

I min avhandling Mat och tecknade serier – Från bild till bord analyserar jag hur tecknade serier kan användas inom forskning och i lektioner för huslig ekonomi. Serier utgör en bestående del av populärkulturen men känns barnslig och är för några inte värd någonting i ett forsknings- eller undervisandesyfte. Speciellt i kombination med huslig ekonomi. Att kombinera serier med mat fungerar, med den rätta vinklingen.

Didaktiskt material: Tips att ta in tecknade serier i huslig ekonomi

Hela avhandlingen hittas här: https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021061738283

Distansundervisningens påverkan på relationerna i skolan

Jessica Heikkilä

Gemenskapen i skolan är det som ger både lärare och elever stor glädje. Där kan elever och lärare prata, skratta och umgås ansikte mot ansikte med varandra. Vad skulle då ske med samtalen, skratten och kontakten om den fysiska skolmiljön försvann? Distansundervisning var något som många lärare och elever har erfarenhet av p.g.a. coronapandemin våren 2020. Distansundervisningen påverkade många saker, inte minst relationerna i skolan. Nyutexaminerade lärare ger nu sin syn på saken.

Didaktiskt material: Diskussionsunderlag

Hela avhandlingen hittas här: https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021060132706

Rektorer efterlyser ett gemensamt åskådningsämne

Jan Nyqvist

Behovet av förståelse för den egna och andras traditioner, religioner och trosinställningar ökar, i ett alltmer multikulturellt och åskådningsmässigt mångfaldigt Finland. I min avhandling tog jag reda på hur rektorer i Svenskfinland ser på åskådningsundervisningen i Finland. Resultatet visade att rektorerna skulle föredra ett gemensamt åskådningsämne istället för hur åskådningsundervisningen nu ordnas, med två olika läroämnen, religion och livsåskådningskunskap.

Didaktiskt material: DEBATT: Reformera den föråldrade åskådningsundervisningen (VBL, OPINION
2.6.2021)

Hela avhandlingen hittas här: http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202104049365

Mat(b)ordet – måltidsgemenskap då vi inte kan träffas personligen

Linda Qvarnström

Äldre kan gynnas av att äta tillsammans virtuellt. Seniorer som deltog i virtuella måltider är ense om att måltidsgemenskap inte helt kan återskapas på distans. Fördelar med att äta tillsammans online är ändå gemenskap och variation i vardagen.

Didaktiskt material: Tips for virtuell maltid

Hela avhandlingen hittas här: https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042928058

 

Barn och deras informella inlärning i köket, och varför den är så viktig!

Isabel Flemming

Från att mjölka kor till att mixa smoothies, är min studie i hur den informella inlärningen i köket har förändrats från 1930-talet till 2020-talet på den svenskösterbottniska landsbygden. Hur har världens förändring påverkat det som föräldrar lär sina barn i köket, och varför? Och varför är detta viktigt att undersöka och hur kan du som förälder bidra till att den informella inlärning som sker i ert hem, blir så lärorik och givande som möjligt? Kom med och lär dig mer om den ytterst viktiga informella inlärningen, vad den är och hur den kan utvecklas.

Didaktiskt material: Informell inlärning – föräldrar

Hela avhandlingen hittas här: https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021061537541

Att stärka elevers välbefinnande – metoderna för er!

Julia Hägglund

Elevers välbefinnande hör till lärares ansvar. Med tanke på ökningen av psykisk ohälsa i världen och bland ungdomar blir detta ansvar desto viktigare. Positiv psykologi som studerar vad människor gör rätt och hur, används i skolor världen över och kallas då för positiv pedagogik. Det här är ett sätt att stärka elevers välbefinnande på men hur gör klasslärare och hur ser de på välbefinnande? Det här söker min avhandling svar på och med mitt enkla material kan du och dina kollegor få konkreta tips på hur ni kan arbeta med era elevers välbefinnande!

Didaktiskt material: Stärk dina eleversvälbefinnande nu!

Hela avhandlingen hittas här: http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202102215511

 

Att kombinera skola och idrott är ingen enkel match

Annette Alhonen & Willy Öhman

I dagens läge finns det bra möjligheter att kombinera studier med elitidrott, men det kräver också mycket av eleverna. De höga kraven som ställs från både skolans och idrottens sida kan bidra till tidsbrist, vilket i sin tur kan leda till att prestationer blir lidande. Första tanken är kanske att ansvaret ligger hos ungdomarna själva, men moralpredikan och fingerpekande går ändå sällan hem hos ungdomar. Däremot kan vuxna fungera som stöd till ungas kombinering av idrott och skolgång.

Didaktiskt material: Skol- och träningsdagbok

Hela avhandlingen hittas här: http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020082061210

Kom med på tidsresa i historiska romaner

Frida Olin

Via skönlitteratur kan elever få uppleva platser och tider de annars inte skulle kunna besöka. Historiska romaner är ett enkelt sätt att åka på tidsresor i historieundervisningen. Jag har i min magistersavhandling analyserat tre historiska romaner för barn för att se hur de öppnar upp den historiska miljön och kulturen för läsaren.

Didaktiskt material: Övningar och diskussionsfrågor till klassen

Hela avhandlingen hittas här: https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021060936021

Skolans fostrande uppdrag i ett föränderligt samhälle

Robin Nylund & Elis Thylin

Vi lever i ett samhälle som präglas av förändring, utveckling och framtidsengagemang. Skolan har alla tider fått förhålla sig till det som pågår runtom i samhället. Historiskt sett så har fostran haft en viktig roll i skolan. Genom att utforska lärares inställning till överföring av samhälleliga värderingar i undervisningen och deras förhållningssätt till skolan som en förändrande kraft i samhället gör vi ett försök att reda ut hur skolans fostrande uppdrag ser ut idag.

https://soundcloud.com/magisteravhandlingen/skolans-fostrande-uppdrag-i-ett-foranderligt-samhalle

Didaktiskt material: Aktivitetsmaterial Demokratisk dialog_

Hela avhandlingen hittas här: http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021050729238