Att stärka elevers välbefinnande – metoderna för er!

Julia Hägglund

Elevers välbefinnande hör till lärares ansvar. Med tanke på ökningen av psykisk ohälsa i världen och bland ungdomar blir detta ansvar desto viktigare. Positiv psykologi som studerar vad människor gör rätt och hur, används i skolor världen över och kallas då för positiv pedagogik. Det här är ett sätt att stärka elevers välbefinnande på men hur gör klasslärare och hur ser de på välbefinnande? Det här söker min avhandling svar på och med mitt enkla material kan du och dina kollegor få konkreta tips på hur ni kan arbeta med era elevers välbefinnande!

Didaktiskt material: Stärk dina eleversvälbefinnande nu!

Hela avhandlingen hittas här: http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202102215511

4 svar på ”Att stärka elevers välbefinnande – metoderna för er!”

1. Hej Julia!

Jag gillade din film, på ett väldigt avslappnat sätt fick du förklarat din avhandling på ett konkret och lättförståeligt sätt!

Angående ditt stödmaterial så tyckte jag att det var jättebra, det var en bra blandning mellan både fakta, resultat och olika tips. Bra också med diskussionsfrågor som riktar sig både till lärare och föräldrar, diskussioner kan ju verkligen underlättas med färdiga frågor att ta ställning till. Tips från lärare du intervjuat var ett fint inslag!

Positiva känslor, känslohantering och elevers självmedvetenhet känns som det är väldigt i tiden, samtidigt som ditt tema alltid är väldigt viktigt. Även väldigt passligt att du gjorde filmen i skogen, som gynnar välbefinnandet till stor grad 🙂

Bra jobbat!

2. Jag gillar hur du har lagt till textrutorna i videon och att du också har interaktion med dem. De stöder det du säger och gör det lättare för tittaren att följa med. Det kändes som du verkligen pratade till mig på en personlig nivå, så väldigt tilltalande video. Kul att du också valt ett ställe som bidrar till ditt välbefinnande. Ljudet tyckte jag var överraskande nog av bra kvalitet trots att du filmat utomhus. Bra med lite fågelkvitter också med tanke på välbefinnandet. Vissa övergångar kunde man ha redigerat lite mer, men i det stora hela störde det inte. Tack Julia för din video!

3. Hej, vilket viktigt ämne och bra presentation du har skapat.
    Du förklarade problemet tydligt och vad syftet med din avhandling är. Vikten lyckas du lyfta fram snabbt och tydligt.

Videon var lite längre än vad den behövde vara. Förståeligt med tanke på hur mycket viktigt du har att säga men lite redigering skulle ha kanske ännu höjt den.

Jag tyckte om ditt stödmaterial, det var tydligt vem det var riktat åt och hur man kan använda det som lärare. Fint att där också fanns med kort fakta och mera material att ta del av.

Bra jobbat!

4. Du tar upp ett viktigt ämne och jag gillar speciellt skogen som inspelningsplats för filmen. Textrutorna i filmen tydliggör ditt budskap. Stödmaterialet är ett gediget faktablad. Jag gillar att du tydliggjort materialet med att dela in det i olika delar som berör läraryrket. Det påpekar att elevernas välbefinnande också gror utanför klassrumsverksamheten. Hoppas positiv pedagogik är ett växande begrepp i skolsamfundet.