Att kombinera skola och idrott är ingen enkel match

Annette Alhonen & Willy Öhman

I dagens läge finns det bra möjligheter att kombinera studier med elitidrott, men det kräver också mycket av eleverna. De höga kraven som ställs från både skolans och idrottens sida kan bidra till tidsbrist, vilket i sin tur kan leda till att prestationer blir lidande. Första tanken är kanske att ansvaret ligger hos ungdomarna själva, men moralpredikan och fingerpekande går ändå sällan hem hos ungdomar. Däremot kan vuxna fungera som stöd till ungas kombinering av idrott och skolgång.

Didaktiskt material: Skol- och träningsdagbok

Hela avhandlingen hittas här: http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020082061210

2 svar på ”Att kombinera skola och idrott är ingen enkel match”

1. Ett mycket intressant och aktuellt ämne. Man blev intresserad direkt eftersom ni gjorde ett gott intro med ert tema och miljö. Jag anser att video var bra med filmer kring idrott och ni använde bra och lättförståeliga ord. Jag önskar att elever snart får ta del av ert fantastiska stödmaterial. Av min egen erfarenhet är ert stödmaterial något som skulle behöva införas i många elevers vardag med sport som stort intresse.

Tack!

2. Ett väldigt intressant och aktuellt forskningsområde. Jag anser att ni gjort en bra video och att ni presenterar ert tema och resultat på ett intressant sätt. Som önskemål kunde man kanske ha kunna använda sig av skriftliga punkter för att så tydligt som möjligt lyfta fram resultaten. Men bra jobbat oberoende! Ert stödmaterial var också intressant och relevant för möjliga idrottselever att ta del av. Tack för ett väl gjort arbete!