Kom med på tidsresa i historiska romaner

Frida Olin

Via skönlitteratur kan elever få uppleva platser och tider de annars inte skulle kunna besöka. Historiska romaner är ett enkelt sätt att åka på tidsresor i historieundervisningen. Jag har i min magistersavhandling analyserat tre historiska romaner för barn för att se hur de öppnar upp den historiska miljön och kulturen för läsaren.

Didaktiskt material: Övningar och diskussionsfrågor till klassen

Hela avhandlingen hittas här: https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021060936021

2 svar på ”Kom med på tidsresa i historiska romaner”

1. Hej Frida!
    Intressant att ta del av det temat du har utforskat i avhandlingen. Du lyckas med hjälp av introt i poddcastavsnittet fånga den inneboende pedagogen i mig. Det är viktigt att som lärare engagera sig i historiaundervisningen och göra den tillgänglig för alla elever, podcastavsnittet och stödmaterialet kan vara en språngbräda för lärare att göra historieundervisningen mera interaktiv och fängslande. Ditt stödmaterial tror jag kan fungera bra i en ämnesöverskridande helhet där historia och modersmål ingår.

Jag tycker att podcast-avsnittet fungerande relativt bra med tanke på att du gjorde det ensam. Däremot kunde en andra person som har färdigt utformade intervjufrågor varit till hjälp för att skapa en genuin diskussion som lyssnaren kan relatera till. Men kan också förstå att du valde att göra det själv för att få med det nödvändigaste budskapet du ville framföra. Snyggt jobbat, kommer att försöka tillämpa det jag lärt mig från stödmaterialet om att skapa en inlevelse i historieundervisningen.

2. Tack Frida för ett intressant material!

Som en bokälskande person som jag också själv är så fastnade jag för din podd direkt då jag bläddrade genom de olika materialen!

Det var en intressant podd, där pedagogik och litteraturvetenskap blandades samman. Samt att du tog in de sociokulturella kontexterna och hur de påverkar texterna och läsaren, samt hur detta kan användas i undervisning med elever.

Ditt stödmaterial var varierat och hade flera olika slags övningar. Jag tyckte att de behandlade olika delar av romanerna och att de kändes både elevcentrerade och lärorika!

Bra jobbat!