Skolans fostrande uppdrag i ett föränderligt samhälle

Robin Nylund & Elis Thylin

Vi lever i ett samhälle som präglas av förändring, utveckling och framtidsengagemang. Skolan har alla tider fått förhålla sig till det som pågår runtom i samhället. Historiskt sett så har fostran haft en viktig roll i skolan. Genom att utforska lärares inställning till överföring av samhälleliga värderingar i undervisningen och deras förhållningssätt till skolan som en förändrande kraft i samhället gör vi ett försök att reda ut hur skolans fostrande uppdrag ser ut idag.

https://soundcloud.com/magisteravhandlingen/skolans-fostrande-uppdrag-i-ett-foranderligt-samhalle

Didaktiskt material: Aktivitetsmaterial Demokratisk dialog_

Hela avhandlingen hittas här: http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021050729238

 

Ett svar på ”Skolans fostrande uppdrag i ett föränderligt samhälle”

  1. Robin och Elis

    Vilka intressanta frågor ni behandlat! Valet av podcast lämpar sig väl för ert omfattande tema. Gillar att ni fort övergår till ett mer diskuterande och förklarande berättande. Ni definierar och klargör komplexa begrepp som fostran och rekonstruktivistisk. Det är även kul att få ta del av er läroprocess på samma gång som man själv lär sig något nytt.
    I ert material har ni lyckats förvandla ert relativt abstrakta ämne till en praktisk övning som lärare kan ha konkret nytta av. Tror många lärare redan jobbat med liknande uppgifter men med ert material kan läraren lättare se vad målen är och kopplingen till läroplanen. Kommer att pröva på några av de teman ni presenterat med eleverna redan nästa vecka!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *