Barn och deras informella inlärning i köket, och varför den är så viktig!

Isabel Flemming

Från att mjölka kor till att mixa smoothies, är min studie i hur den informella inlärningen i köket har förändrats från 1930-talet till 2020-talet på den svenskösterbottniska landsbygden. Hur har världens förändring påverkat det som föräldrar lär sina barn i köket, och varför? Och varför är detta viktigt att undersöka och hur kan du som förälder bidra till att den informella inlärning som sker i ert hem, blir så lärorik och givande som möjligt? Kom med och lär dig mer om den ytterst viktiga informella inlärningen, vad den är och hur den kan utvecklas.

Didaktiskt material: Informell inlärning – föräldrar

Hela avhandlingen hittas här: https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021061537541

3 svar på ”Barn och deras informella inlärning i köket, och varför den är så viktig!”

1. Hej Isabel!

Väldigt intressant ämne och du förde fram innehållet på ett bra sätt! Texten som kom upp hjälpte bra till att följa med i presentationen och var informativ. Det är ett ämne som jag själv tycker att är viktigt och mycket hur föräldrar förmedlar kring mat och liknande i hemmet följer med barnen och det icke formella lärande skall vara ett bra stöd till det formella lärande.

Stödmaterialet är omfattande och innehåller mycket som hjälper en på traven. Som någon som är intresserad av historia är jag väldigt ivrig att läsa din avhandling!

2. Hej Isabel!

Vilken fin videopitch du gjort! Jag säger som Ronny skrev här ovan, du gör det på ett ledigt och tydligt sätt och samtidigt fungerar texten som ett förstärkande stöd för den som tittar.

Som en tvåbarnsmor måste jag säga att detta är ett väldigt viktigt ämne, barns attityder gentemot mat präglas väldigt mycket av modeller de tar av andra. I hemmet diskuterar vi mat och vi smakar på allt möjligt. Själv vet jag ändå att jag är usel på att ta barnen med i matlagningen eftersom det oftast är bråttom och värst av alt, jag är pedant. En bra tankeställare igen en gång! Måste verkligen försöka involvera mina barn i matlagningen lite oftare.

Ditt stödmaterial var väl utarbetat och överskådligt. De konkreta tipsen är det jag speciellt tar med mig från materialet.

3. Hej!

Jätte fint videoklipp och presentation av din avhandling! Du presenterar tydligt och strukturerat ditt tema och olika intressanta fakta kring det. Jag gillar att vissa viktiga termer kommer upp som text i videoklippet, det gör det hela betydligt mer tydligt och lätt att hänga med i. Din rubrik är rolig och väcker intresse iaf enligt mig. Jag blev intresserad av att veta mer om detta ämne så enligt min åsikt har du lyckats att väcka intresse med denna video.
    Tilläggsmaterialet är snyggt gjort och innehåller en hel del information. Jag kan tycka att det var lite väl långt och mycket text, men innehållet är ju bra. Det är bra med qr koder och bilder som man kan följa om man vill veta mer.

//Carolina