Klasslärares förebyggande åtgärder för psykisk ohälsa hos elever!

Ronja Karlsson

Psykisk ohälsa kan se ut på olika vis, de allra vanligaste symptomen är stress, ångest och depression. Vi klasslärare kan hjälpa våra elever att må så bra som möjligt i skolan, både på ett psykiskt, fysiskt och socialt plan. Hur ska vi då rent praktiskt jobba för att förebygga psykisk ohälsa i skolan? I min video lyfter jag fram ämnet psykisk ohälsa samt några enkla tips hur ni kan främja elevernas välmående!

Didaktiskt material: Tips hur du som lärare kan förebygga psykisk ohälsa hos elever

4 svar på ”Klasslärares förebyggande åtgärder för psykisk ohälsa hos elever!”

1. Hej!
    Det här var en väldigt fin och informativ video om psykisk ohälsa bland elever och hur man som lärare kan förebygga det!
    Hela upplägget på videoklippet var strukturerat och tydligt så det var lätta att ta tills sig informationen du förmedlade.
    Det kom upp en massa bra och nyttig fakta gällande psykiskt välmående.

Jag tycker också att dina tips var bra och genomtänkta. I alla fall jag tog emot tipsen och ska verkligen försöka att komma ihåg dem då jag någon gång jobbar som lärare.

Stödmaterialet innehåller ju väldigt bra och många tips. Jag ser inte riktigt varför stödmaterialet är utformat i form av ett rutsystem eller tabell, tycker att det kanske inte framgår så tydligt om det finns något mönster där, men det är bra innehåll iaf.

//Carolina

2. Hej!

Du har ett jätte intressant och aktuellt ämne i din avhandling. Du är väl inläst på temat och du vet vad du pratar om. Din video är varierande och trevlig att se på. Du byter miljöer på ett naturligt sätt och har ett varierande upplägg på videon som gör det intressant att följa med.

Efter du berättar om tips blir jag genast intresserad av att läsa mera. Alla läraren borde ta en del av ditt arbete för att kunna förebygga psykiskohälsa som exempelvis ge lagom med hemläxor som du nämnde. Ditt arbete kan vara ett bra stöd till många som funderar hur de kan gå till väga i dessa situationer.

En sak jag skulle ha önskat är att du kunde på slutet säga att vill ni veta mera så gå in och läs min avhandling, som ett litet exempel på reklam för ditt arbete.

Stödmaterialet är välstrukturerat med bra material och tips!

//Lizette

3. Hej!

Ämnet du skrivit om i din avhandling är mycket viktigt och relevant. Vi tycker du är väl inläst på temat och presenterar det på ett mångsidigt och bra sätt. Videon är varierande i olika miljöer och du har ett klart och tydligt språk.

Stödmaterialet ger bra och konkreta tips för hur lärare kan gå till väga med att förebygga psykisk ohälsa hos elever.

//Brian & Otto

4. Hej,

Du har skapat en mycket informativ och praktisk videopitch om ett allvarligt problem flera elever drabbas av. Det kan kännas tungt som lärare att försöka hjälpa och stödja elever som lider av psykisk ohälsa. För att kunna hjälpa förebygga psykisk ohälsa hos barn och ungdomar kräver att man har omfattande kunskap om ämnet. Jag tycker att du ger bra information om psykisk ohälsa och presenterar flera goda och praktiska tips till att förebygga psykisk ohälsa i skolan.

Du har en klar och tydlig berättarröst. Jag gillar de platser du har valt för din videopitch och jag tycker att den är visuellt tilltalande, särskilt när omgivningen ändras med jämna mellanrum. Det finns bra flyt och lugn i din video. Din presentation är engagerande och du lyckas fånga åskådarens intresse. Videopitchen är kanske en aning lång, men jag tycker att den fungerar ändå väldigt bra.
    Din rubrik är kraftig och fängslande, och ingressen är tillräckligt kort och informativ. Ditt stödmaterial är användbar och innehåller flera goda tips. Layouten i stödmaterialet kunde kanske lite optimeras genom att lägga till lite bilder, figurer eller SmartArt-förteckningar.
    Bra jobbat Ronja!
    H. Johan