Ska huslig ekonomi undervisas i den grundläggande utbildningens lägre årskurser och vad ska undervisningen i så fall handla om?

Essi Rimmi

Allt fler elever har bristande kunskaper när det gäller hushållssysslor i hemmet. För tillfället undervisas huslig ekonomi som obligatoriskt ämne endast i åk 7, även om Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen 2014 nämner möjligheten att undervisa huslig ekonomi redan tidigare. I min studie har jag undersökt föräldrarnas uppfattningar kring skolans möjlighet att undervisa huslig ekonomi i åk 1–6. Vad skulle man förlora med att lära eleverna baskunskaper redan tidigare i livet?

Didaktiskt material: Huslig ekonomi i åk 1-6

Hela avhandlingen hittas här: https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022051134405

Hur upplever svenskspråkiga ungdomar sin finlandssvenska identitet?

Johan Koskinen

Finlandssvenskarna lever i olika språkliga, kulturella och sociala miljöer. Närmare hälften av finlandssvenskarna bor i områden där svenskan är starkt närvarande samtidigt som den andra hälften lever på orter där majoritetens språk är finska. Svenskfinland är också geografiskt och socialt splittrat. Fastän det svenska språket förenar alla finlandssvenskar kan den finlandssvenska identiteten se olika ut och uppfattas på olika sätt runt om i Svenskfinland. Jag har undersökt hur finlandssvenska niondeklassare från olika regioner och språkmiljöer i Svenskfinland upplever sin finlandssvenska identitet och utrett vilka likheter och skillnader det finns mellan ungdomarnas uppfattningar om sin finlandssvenska identitet.

Didaktiskt material: Min finlandssvenska identitet

Hela avhandlingen hittas här: https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022050332474

Stöder utbildningen oss så att vi kan stödja dem?

Brian Tuure & Otto Väärä

Psykisk ohälsa är något som konstant ökar i vårt samhälle trots att Finland  flera gånger i rad nu visat sig vara världens lyckligaste land. Vi har med vår  avhandling velat se hur nyutexaminerade klasslärare anser att  klasslärarutbildningen har stöttat dem i deras arbete med elever som lider av psykisk ohälsa. Det vi har kommit fram med ur vår forskning är att informanterna önskar att utbildningen hade gett dem mera kött på benen kring tematiken psykisk ohälsa. Informanterna lyfte även fram att sättet det kunde göras på är att baka in mera stoff kring psykisk ohälsa i redan obligatoriska kurser så att alla har möjlighet att ta del av informationen och  inte endast de som väljer ett visst biämne som mer aktivt behandlar temat.

Didaktiskt material: Psykisk ohälsa

Hela avhandlingen hittas här: https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022060743951

 

Hur differentierar klasslärare i språkundervisningen?

Julia Semskar

Att differentiera i språkundervisningen kan ibland vara svårt, eller hur? Men enligt läroplanen ska elever som har svårigheter i språk få stöd i sitt lärande. För elever som är tvåspråkiga eller elever som har mera kunskap i finska/engelska behöver läraren ge mera utmaningar. I min undersökning har jag valt att ta reda på vilka arbetssätt och metoder klasslärare använder för att differentiera undervisningen i finska och engelska. Om du vill veta mera om olika differentieringsmetoder, titta på min video!

Didaktiskt material: Differentieringsmetoder och differentieringens tre dimensioner

Hela avhandlingen hittas här: https://www.doria.fi/handle/10024/184578

Hur arbetar klasslärare med positiv pedagogik och hur upplever de arbetet?

Ronja Strömvall

Forskning vittnar om att den psykiska hälsan hos barn och unga försämrats under de senaste åren. Barn och unga tillbringar stora delar av sin vardag i skolan. Skolan har en möjlighet att förebygga psykisk ohälsa genom att konkret och konsekvent arbeta för att stärka elevers välbefinnande genom positiv psykologi. Metoden positiv pedagogik ger elever redskap som de kan använda sig av när de stöter på utmaningar i livet. Vidare möjliggör positiv pedagogik en utveckling av medmänskliga egenskaper. Positiv pedagogik har potential att stärka elevers välbefinnande. Därför har jag undersökt hur klasslärare praktiskt arbetar med metoden och hur de upplever detta arbete.

Didaktiskt material: Hur arbeta med positiv pedagogik

Hela avhandlingen hittas här: https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022022120323

Eleverna tycker om språköverskridande undervisning även om deras kunskapsnivåer är olika

Karelia Palola

Min undersökning visar att eleverna från olika språkgrupper allmänt upplevde en språköverskridande temahelhet positivt. Eleverna kommunicerade på de båda inhemska språken, även om kunskapsnivåerna var väldigt olika. Genom kommunikativ språkundervisning och språköverskridande undervisning kan läraren ge sina elever möjlighet att använda sina kunskaper i det inlärda språket i naturliga och varierande situationer. Vad är inte ett bättre sätt att lära sig ett nytt språk om inte att få möjlighet att använda det?

Didaktiskt material: Språköverskridande undervisning

Hela avhandlingen hittas här: https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021073141859

Skoltrötthet – en del av elevernas vardag

Elin Sandström & Sofie Wärn

Allt fler elever upplever skoltrötthet, kanske i större grad också som följd av coronapandemin. Kan fysisk aktivitet ha en inverkan på hur skoltrötta elever upplever sig vara? Kan t.ex. elever i högstadiet med en dubbel karriär dvs. de som kombinerar idrott och skolgång uppleva mer skoltrötthet jämfört med elever som går i en traditionell klass? Detta har vi undersökt i vår avhandling!

Didaktiskt material: Paus gymnastik stödmaterial

Hela avhandlingen hittas här: https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021060734669

Berättelsen i matematikläromedel

Adrian Snellman

Läromedel är en central del av lärarens verktygsback. Därför har jag fokuserat på hur berättelsen ser ut i ett läromedel som matematiklärare använder sig av i Svenskfinland? Det har jag undersökt genom att göra en läromedelsanalys på de algebraiska kapitlen i läromedelsserien Pi Matematik årskurs 7 – 9. I min video förklarar jag vilka resultat som jag kom fram till och potentiella utvecklingsområden för läromedel.

Didaktiskt material: Berättelsen i matematikundervisningen

Hela avhandlingen hittas här: https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022032825682

Genom att inte göra skillnad kan du göra skillnad!

Sara Strandberg

Är du medveten om hur du bemöter de elever du har framför dig? Hur känner du inför det faktum att forskningsresultat visar att lärare i stor utsträckning behandlar flickor och pojkar olika utgående från kön? Genusmedvetenhet är en färdighet. Lärare behöver öva upp den för att uppfylla läroplanens målsättningar om likvärdigt bemötande. Vi riskerar annars att omedvetet återskapa normer, stereotyper och placera elever i traditionella könsroller. I filmen berättar jag mera, häng med!

Didaktiskt material: Jämställdhet och genusmedvetenhet i vår skola

Hela avhandlingen hittas här: https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022021318792

Underlätta för lärare – skapa användbara material

Sofia Schütten

Att göra en tydlig videopitch med ett konkret tilläggsmaterial är inte så enkelt. Det visar min undersökning om klasslärares åsikter. Klasslärare tycker att videorna kan förbättras och att tilläggsmaterialet kan göras mer användbart. Genom att titta på videon så kan det hjälpa dig med att skapa användbara material för lärare.

Didaktiskt material: Tips vid skapande av videopitch och didaktiskt tilläggsmaterial

Hela avhandlingen hittas här: https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021110854334