Skoltrötthet – en del av elevernas vardag

Elin Sandström & Sofie Wärn

Allt fler elever upplever skoltrötthet, kanske i större grad också som följd av coronapandemin. Kan fysisk aktivitet ha en inverkan på hur skoltrötta elever upplever sig vara? Kan t.ex. elever i högstadiet med en dubbel karriär dvs. de som kombinerar idrott och skolgång uppleva mer skoltrötthet jämfört med elever som går i en traditionell klass? Detta har vi undersökt i vår avhandling!

Didaktiskt material: Paus gymnastik stödmaterial

Hela avhandlingen hittas här: https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021060734669

9 svar på ”Skoltrötthet – en del av elevernas vardag”

1. Jag tycker ni har gjort en bra och tydlig video! Ni behåller intresset hos den som tittar eftersom ni gör flera olika saker och miljön ändras under videons gång. Ljudet i videon är emellanåt ganska svagt så ni kunde kanske ha använt mikrofoner för att få bättre ljud. Ert stödmaterial är snyggt utformat och fungerar som en materialbank som jag tror många kommer att ha nytta av. Bra jobbat!

2. Videon var väldigt välgjord. Ni lyckades hålla intresset uppe med variation i miljön och inslag såsom exempelvis videon med pausgymnastik. Trots det hade ni en hel del fakta och viktiga punkter med på en så kort tid, vilket var givande.

Materialet ni har bifogat var även väldigt överskådligt och användbart för lärare. Bra gjort!

3. Vi anser att ni har gjort ett riktigt bra arbete med er video. Videon har en tydlig struktur och hjälper tittaren att få en helhetsbild av temaområdet ni har valt att skriva er avhandling om. Det som gör videon mera intressant att se på är miljö växlingen alltså att ni byter platser där videon har blivit filmad. En av de tråkigare delar med videor i allmänhet är att den som filmas endast står på ett och samma ställe och diskuterar in i kameran under hela videons tid, så bra gjort där! Stödmaterialet ni har lagt upp är konkret och tydligt och är något som många kan ha nytta av eftersom ni lagt upp olika webbsidor där det kan finnas information om temat. I sin stora helhet anser vi att ni gjort ett riktigt bra jobb.

//Brian&Otto

4. Bra och kreativ video. Tydligt framfört vad ni har undersökt och vad ni har kommit fram till. Stödmaterialet var också bra.

5. Ni har gjort en trevlig video med ett intresseväckande intro och intresset fortsätter under hela videon då ni har lagt fram er avhandling på ett lättbegripligt och tydligt sätt. Videon är trevlig att titta på då ni använt er av olika filmvinklar. Även ert stödmaterial fortsätter vara trevligt, tydligt och intressant. Tycker även om beskrivningarna om länkarna – då behöver användaren inte själv kolla upp länkarna för att se vad som finns bakom, utan det är snabbt och enkelt.

6. Bra och tydlig video.
    Intressant att de inte fanns skillnad mellan pojkar och flickor.
    Men att flickor upplever mera skoltrötthet än pojkar. De kan också bero på att flickor har mera känslorna med i skolarbete kan jag tro.

7. En väldigt tydlig och bra video. Bra att ni också förklarar begreppet som tas upp. Genom att variera bakgrund och vem som pratar får ni ”publikens” intresse att hållas. Ni tar upp avhandlingens resultat på ett tydligt sätt och ger också eventuella orsaker som kan påverka resultaten. Fint att ni tar upp vem som kan ha nytta av avhandlingens resultat. Bra jobbat!

Stödmaterialet som ni har gjort har en fin layout med färger. Innehållsmässigt hittar man den information som man förväntar sig att hitta. Bra att ni har skrivit en kort beskrivning på övningen. I resultatet för min avhandling har föräldrarna konstaterat att de vill minska på stillasittandet i skolan och jag anser att pausgymnastik är en bra början! 🙂

8. Videon var mycket bra utarbetad och stödmaterial ni gjort gjorde det lättare att konkret förstå hur man kan gå till väga i skolan. Det var ett nöje att följa med till slutet och det blev lätt att själv förstå vad man kan göra för att minska på skoltröttheten. Mycket relevant för oss blivande lärare.

9. Ja precis, vem känner sig inte skoltrött ibland! Intressant tema och jätte trevlig filminspelning var ni rör på er så det blir intressant att se och höra på. Ni pratar väldigt naturligt och kroppspråket ser också ut att komma väldigt naturligt i videon. Jag gillar också hur ni tar upp ert stödmaterial i slutet. Jag håller med om att pausgymnastik är väldigt viktigt så jag kommer helt säkert använda mig av ert material. Resultatet kommer också väldigt klart och tydligt fram i er video.