Genom att inte göra skillnad kan du göra skillnad!

Sara Strandberg

Är du medveten om hur du bemöter de elever du har framför dig? Hur känner du inför det faktum att forskningsresultat visar att lärare i stor utsträckning behandlar flickor och pojkar olika utgående från kön? Genusmedvetenhet är en färdighet. Lärare behöver öva upp den för att uppfylla läroplanens målsättningar om likvärdigt bemötande. Vi riskerar annars att omedvetet återskapa normer, stereotyper och placera elever i traditionella könsroller. I filmen berättar jag mera, häng med!

Didaktiskt material: Jämställdhet och genusmedvetenhet i vår skola

Hela avhandlingen hittas här: https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022021318792

3 svar på ”Genom att inte göra skillnad kan du göra skillnad!”

1. Jag tycker din helhet var bra och jag gillar speciellt din inledning och avslutning. Inledningen var intresseväckande och avslutningen var slagkraftig och tydlig. För att behålla intresset hos den som tittar under hela videon skulle du ha kunnat byta miljö när du berättade eller fritt ha berättat mer men jag förstår din tanke med att texten stöder det du säger. Jag tycker också att du har gjort ett användbart och tydligt tilläggsmaterial som förhoppningsvis väcker medvetenhet hos de som tar del av det.

2. Det var verkligen rubriken som fick mig att villa veta mera. Du inleder väldigt bra och tydligt. Temat är också väldigt intressant och jag kan tänka mig att detta händer överallt i skolor. Speciellt lite äldre lärare som jobbat i tiotals år kanske inte är så insatta i detta tema med genusmedvetenhet. Jag gillar också ditt tydliga och användbara stödmaterial du har skapat.

3. Hej Sara!
    Jag blev intresserad av att läsa mera om ditt ämne, eftersom jag tycker det är väldigt viktigt. Som (framtida) klasslärare är det viktigt att reflektera kring den egna genusmedvetenheten.
    Du lyfter som sagt upp ett viktigt tema och läsningen av din avhandling var intressant. Idén att skapa ett didaktiskt material som riktar sig till lärarna tycker jag är utmärkt. Det är hos de vuxna vi måste börja, för att möjliggöra att eleverna också blir medvetna om jämställdhet och genus. Diskussionerna som skapas utifrån det didaktiska materialet ger lärarna en möjlighet att reflektera kring egna tankar och åsikter. Även sådana som de kanske inte är medvetna om att de har. Även om det troligen uppstår diskussioner där lärarna inte är enade i sina åsikter, och temat kanske även kan leda till lite hetsiga diskussioner (temat har tendens att göra det) är det viktigt att diskussionen hålls. Därför kan det vara bra att ha ett underlag så man vet var man ska börja och hur man kan gå vidare i diskussionen. Checklistan är en bra påminnelse att sätta upp i lärarrummet!
    Din video tar bra fasta på vad din avhandling behandlar. Bra med lite variation mellan klipp på dig och text på skärmen. Eventuellt kunde du ha vinklat ner kameran en aning, eller ställt kameran lite längre bort så att man ser eventuella gester du gör när du berättar – på så sätt känns berättandet mer naturligt för tittaren och mindre stelt (eller som att du läser av ett papper.) Bra jobbat!