Förändringar i samhället leder till nya krav på skolorna. Rektorerna bär ansvaret för utvecklingen av skolans verksamhet, men det finns inga modeller att utgå från. Rektorerna nämner tre faktorer för lyckat utvecklingsarbete.
Att göra en lång historia kort är inte alltid lätt. Det visar vår undersökning av lärarstuderandes videopitchar. En av de största utmaningarna är att ändra dispositionen, det vill säga uppbyggnaden. Vi ger dig flera tips och verktyg om hur du kan göra din video mera populärvetenskaplig. Ta en titt!
Små skolors framtid är en aktuell fråga på många orter i Finland. Ett lågt elevantal och ett litet kollegium bidrar till en familjär känsla och en stark sammanhållning. Det vanligaste upplägget för små skolor är sammansatta klasser och lärares förberedelse för att undervisa i en sammansatt klass är olika. På vilka sätt organiseras undervisningen i sammansatta klasser? Här presenteras några lärares erfarenheter av att arbeta och undervisa i en sammansatt klass i en liten skola.
Skrivande sker i grundskolans alla årskurser. Alla elever behöver någon gång stöttning i sitt skrivande för att komma framåt i sitt arbete. Stöttning är det som en elev behöver när en uppgift är ovan elevens egna redan befintliga kunskapsförmåga. Men hur ser skrivstöttning ut i klassrumskontext?
Att utöva målmedveten idrott vid sidan om skolgång är mycket tidskrävande och utmanande. Hur skolmässigt och idrottsmässigt engagerade är högstadieelever som går i en idrottsklass? Är stödet för högstadieelever med dubbelkarriär tillräckligt för att de skall nå framgång både akademiskt och atletiskt? Fortsätter eleverna med dubbelkarriären efter högstadiet eller avbryts satsningen? Vilka faktorer kan påverka idrottande högstadieelevers val av andra stadiet utbildning? Detta är frågor som diskuteras och besvaras i min magisteravhandling.
Hälsa är en väsentlig del av vår vardag. För att vi ska må bra behövs komponenterna mat, sömn och motion. Alla tre komponenter är lika viktiga för en optimal hälsa. Dagens tonåringar har en tendens att hoppa över måltiderna och gå och lägga sig sent på kvällarna. Detta inverkar negativt på deras allmänna hälsa, vilket också syntes i våra resultat i vår magisteravhandling. Vi har utarbetat stödmaterial i form av diskussionskort som kan användas tillsammans med eleverna för ge dem verktyg som kan förhindra att en negativ trend syns senare under högstadiet i elevernas sömn- och kostvanor.
Klasslärare upplever att den psykiska belastningen i arbetet ökar. Mest krävande är föräldrakontakt, elevkontakt och otydliga arbetstider. Arbetet underlättas däremot av en utförlig planering, ett fungerande ledarskap och en tydlig gräns mellan arbete och fritid. Ta del av klasslärares upplevelser för att få tips på hur du kan undvika överbelastning i arbetet.
Flera väljer att byta yrke efter examen. Även yrkesverksamma klasslärare har någon gång funderat på att byta yrkesområde. Pedagogiska studier inom klasslärarutbildningen lockar studeranden som kanske inte har tänkt sig jobba som klasslärare i framtiden. Klasslärarutbildningen som utbildning ger möjligheter att jobba inom andra branscher.
I läroplanen betonas språkmedvetenhet genomgående. Trots det finns stora sprickor i språkmedvetenhet bland klasslärarstuderande vid de finlandssvenska klasslärarutbildningarna. Språkmedvetenhet borde tydligt tas upp inom utbildningen. Är det gemensamma riktlinjer bland utbildarna som saknas eller faller språkmedvetenheten i skymundan?
En yngre startålder ger fördelen att lära sig uttalet i språk. Kastar vi in två eller flera språk i samma soppa, kan det hända att barn blandar på uttalet och hittar på ord. Sedan länge har svenskspråkiga fått lära sig den finska grammatiken i skolan, medan uttalet fått släpa efter. En balans kunde bli verklighet ifall barn i daghemsålder får börja höra och lära sig hur finska talas.