Systematisk litteraturstudie om skrivstöttning i klassrumskontext

Ellen Dahlvik

Skrivande sker i grundskolans alla årskurser. Alla elever behöver någon gång stöttning i sitt skrivande för att komma framåt i sitt arbete. Stöttning är det som en elev behöver när en uppgift är ovan elevens egna redan befintliga kunskapsförmåga. Men hur ser skrivstöttning ut i klassrumskontext?

Didaktiskt material: Skrivstöttning

Hela avhandlingen hittas här: http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052531643

3 svar på ”Systematisk litteraturstudie om skrivstöttning i klassrumskontext”

1. Du inleder bra genom att ge grundläggande information om din avhandling. Bra att du tar fasta på elevers olika nivåer när det kommer till stöttning. Elevers individuella mognad är något som yrkesprofessionella lätt glömmer bort när undervisningen allt mer effektiveras! Det är däremot svårt att få en korrekt uppfattning när innehållet blir sammanfattat med hjälp av franska streck. Jag hade gärna hört ungefär samma sak i en inspelad podcast eller liknande. Det gick även ganska snabbt mellan övergångarna så att man ibland inte hann läsa allt eller reflektera över innehållet.

2. Hej!
    Din video har ett tydligt upplägg och följer en röd tråd. Musiken ger också mervärde.
    Jag tycker det är lite otydligt vem videon riktar sig till, det kanske skulle kunna komma fram i videons inledning?
    Du har valt ett intressant ämne och du förklarar också varför det är viktigt.

3. Hej!
    Intressant ämne och det är tydligt att du har mycket kunskap om det.

Från videon saknar jag en berättarröst. Det hade underlättat att följa med i videon. Men musiken var passande och lyfte videon.

Från stödmaterialet saknar jag lite mera information om vem det är riktat till och hur man ska använda det.

Bra jobbat!