Fysisk aktivitet – bättre resultat i skolan

Fanny Mickos

Ett visst samband mellan fysisk aktivitet och skolframgång har påvisats bland högstadieelever runtom i Finland. Sambandet med vitsordet gymnastik och medeltalet i alla ämnen är särskilt starka. Finns det några skillnader mellan flickor och pojkar, och hur ser det ut mellan elever i idrottsklass och elever i vanlig klass då det kommer till sambandet mellan fysisk aktivitet och skolframgång?

Didaktiskt material: Fysisk aktivitet i skolan

Hela avhandlingen hittas här: http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202102134710

Learning by Moving

Emma Malmsten och Roope Vahalahti

En mera stillasittande vardag för barn och unga ger upphov till nya undervisningsmetoder. Ämneslärarstuderande vid Åbo Akademi har fått pröva på att implementera fysisk aktivitet i sin undervisning. Fysisk aktivitet stimulerar hjärnan och gör att både koncentrationen och energinivån hos eleverna stiger. Lektionerna blir mångsidiga och roliga. Haka på trenden och aktivera dina elever både för deras och din egen skull!

Didaktiskt material: Tips för pausgymnastik

Hela avhandlingen hittas här: http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202102104447

Utomhuspedagogik som en del av en mer aktiv skolvardag

Emma Snellman

Utomhuspedagogik kan definieras som organiserat lärande som äger rum utomhus både i närmiljön och i det övriga samhället. I utomhuspedagogik kopplas teori och praktik samman och undervisningen kopplas till det verkliga livet. Utomhuspedagogik kan användas som metod för att öka den fysiska aktiviteten bland eleverna i skolvardagen. En stor andel av barn och unga i Finland uppnår inte rekommendationen för fysisk aktivitet, vilket ger negativa följder. Fysisk aktivitet i undervisningen ger däremot positiva effekter på bland annat elevers lärande och koncentration. Vill du som lärare bidra till en aktivare och mer lärorik skolvardag för dina elever?

Didaktiskt material: Fysisk aktivitet som en del av en mer aktiv skolvardag

Hela avhandlingen hittas här: http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20201222102717

Högkänslighet hos lärare – en gåva eller en börda?

Petra Rauhala

Alla som någon gång i sitt liv arbetat som lärare vet att det inte är det lättaste av yrken. Skolmiljön kan ofta beskrivas som mer eller mindre kaotisk med ett vimmel av barn och vuxna, ekande utrymmen, kladdiga spaghettisåsfläckar på matsalsgolvet och kännspaka lysrör i taket. Hur upplevs denna verklighet av en lärare som på grund av sitt nervsystem reagerar på allt ännu starkare än majoriteten av människorna? Högkänsliga lärare är inte ett ovanligt fenomen, så hur kommer det sig att vi vet så lite om hur dessa lärare upplever sin arbetsvardag? Denna undersökning ger ordet till fyra högkänsliga lärare som beskriver de utmaningar och fördelar som arbetet medför samt deras strategier för att orka i arbetet.

Didaktiskt material: En överlevnadsguide för den högkänsliga läraren

Hela avhandlingen hittas här: http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020110989749

Fysisk aktivitet och inlärning

Felicia Willman

Hur viktigt fysisk aktivitet är för hälsan känner de flesta till. Däremot reflekteras det sällan över hur viktig fysisk aktivitet är för inlärningen. I skolan behöver vi arbeta för en fysiskt aktiv vardag för eleverna både för att främja deras hälsa och deras inlärning. Hurdan betydelse upplever klasslärare att fysisk aktivitet har för elevernas inlärning? Är någon form av fysisk aktivitet bättre än andra med tanke på inlärningen?

Didaktiskt material: Fysisk aktivitet under skoldagen

Hela avhandlingen hittas här: http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020113098800

Åskådningsämnena i förändring

Simon Solvin

Religionsundervisningen kan för många vara knepig att undervisa i, eftersom religion nästan alltid väcker starka åsikter. Både troende och icke troende har ofta en åsikt om hur religionsundervisningen borde gå till och vad som är okej/inte okej. Nedan följer några tips för lärare att tänka på när man undervisar i religion och livsåskådningskunskap.

Stödmaterial: Didaktiskt tilläggsmaterial

Hela avhandlingen hittas här: http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020061744774

Att kombinera idrott och skolgång samt betydelsen av kost- och sömnvanor

Maija Pullinen

Att kombinera idrott och skolgång är vanligt, men hur bra går det egentligen att kombinera dessa? Vad har idrottseleverna och lärarna i högstadiet för åsikter om detta? Hur är det med idrottselevernas kost- och sömnvanor? Har eleverna regelbundna matvanor? Sover eleverna tillräckligt och har de en regelbunden sömnrytm?

Stödmaterial: Att kombinera idrott & skolgång

Hela avhandlingen hittas här: http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020112693432

Att använda Google Earth Web i geografiundervisningen

Heidi Vidjeskog

Hur kan lärare göra för att eleverna skall få lära sig genom tekniken och inte enbart om den eller se på demonstrationer via den? Geografiska informationssystem (GIS) knyter samman information till plats i databaser där man sedan kan läsa, sammanställa och analysera geografiska data. Det är ett viktigt verktyg som inte enbart används av geografer utan även av exempelvis stadsplanearkitekter, räddningsverk och biologer. I min avhandling testas ett material med uppgifter i Google Earth Web, i vilken eleverna får lära sig både genom och om det digitala verktyget i fråga. Flyg med och se hur Google Earth Web kan användas i videon nedan.

Stödmaterial:

Innan du sätter igång med Google Earth Web materialet

Google Earth Web instruktioner för elever och lärare

Geografiuppgifter i Google Earth

Google Earth

Hela avhandlingen hittas här: https://www.doria.fi/handle/10024/180298