Att kombinera idrott och skolgång samt betydelsen av kost- och sömnvanor

Maija Pullinen

Att kombinera idrott och skolgång är vanligt, men hur bra går det egentligen att kombinera dessa? Vad har idrottseleverna och lärarna i högstadiet för åsikter om detta? Hur är det med idrottselevernas kost- och sömnvanor? Har eleverna regelbundna matvanor? Sover eleverna tillräckligt och har de en regelbunden sömnrytm?

Stödmaterial: Att kombinera idrott & skolgång

Hela avhandlingen hittas här: http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020112693432

3 svar på ”Att kombinera idrott och skolgång samt betydelsen av kost- och sömnvanor”

1. Fin video!
    Intressant och viktigt tema du har skrivit om och bra redovisat resultat. Bra att du filmar från olika vinklar och även klipper in olika snuttar av vad du pratar om, t.ex. mat när du redovisar för resultatet av måltider. Videon var personlig, vilket jag gillade. Att tänka på till nästa gång kunde vara att inte läsa av/titta bort så ofta när du pratar. Men väldigt bra jobbat!

2. Du har en video med olika moment som skapar variation. Det är roligt att ditt tema syns i videosnuttarna du klippt in. Ditt stödmaterial är tydligt och är säkert ett bra stöd för målgruppen. Din ingress innehåller ganska många frågor, skulle kanske formulera om lite och ändra några frågor till påståenden. Bra jobbat!

3. Ett tydligt och klart stödmaterial som du har skapat! Det kan jag som lärare använda som en liten handbok vad gäller mötande av elever som satsar på idrott. Stödmaterialet kunde jag som lärare också presentera till hemmet för att synliggöra vad skolan har tänkt på i frågan.
    Vad gäller videon gillar jag att du själv syns och berättar om din studie. Några gånger upplever jag att du läser innantill vilket är en svaghet i ditt annars mycket fina presentation.