Utomhuspedagogik som en del av en mer aktiv skolvardag

Emma Snellman

Utomhuspedagogik kan definieras som organiserat lärande som äger rum utomhus både i närmiljön och i det övriga samhället. I utomhuspedagogik kopplas teori och praktik samman och undervisningen kopplas till det verkliga livet. Utomhuspedagogik kan användas som metod för att öka den fysiska aktiviteten bland eleverna i skolvardagen. En stor andel av barn och unga i Finland uppnår inte rekommendationen för fysisk aktivitet, vilket ger negativa följder. Fysisk aktivitet i undervisningen ger däremot positiva effekter på bland annat elevers lärande och koncentration. Vill du som lärare bidra till en aktivare och mer lärorik skolvardag för dina elever?

Didaktiskt material: Fysisk aktivitet som en del av en mer aktiv skolvardag

Hela avhandlingen hittas här: http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20201222102717

7 svar på ”Utomhuspedagogik som en del av en mer aktiv skolvardag”

1. Du har gjort en fin video som är trevlig att se på. Det är roligt att man så tydligt ser ditt tema genom att enbart fokusera på miljön du befinner dig i. Du argumenterar väl för ditt arbete om utomhuspedagogik och får det bra kopplat till fysisk aktivitet. Det är intressant att se att både friskluft, motion och lärande kan kombineras under skoldagen.

2. Trevlig video där du tydligt och fint håller temat levande med hjälp av de olika bilderna du använder. Det var synd att en av scenerna i videon saknade ljud, men fint att det fanns text som istället beskrev det som hände och var budskapet. Tilläggsmaterialet som du gjort tycker jag för det första är trevligt att se på. För det andra är det en mycket tydlig modell för hur man kan tänka vid uppbyggandet av en utomhusdag. Underlättar mycket när man som ovan vill pröva på det. Bra jobbat!

3. Man får en tydlig bild över innehållet och det är bra att du presenterar olika miljöer där utomhusundervisning kan ske. Det var roligt att se att du drar paralleller med utomhusundervisning och fysiskt aktivitet. Man får även den bilden att det går med enkla medel att pröva på utomhusundervisning vilket säkert sänker på tröskeln att pröva på.

4. Du har en välgjord och intressant video som introducerar ämnet du skrivit om bra. Som utomstående får man en bra uppfattning om det du har behandlat. Bra jobbat!

5. En bra videopitch som är inspelad i en relevant miljö. Fint med olika intressanta kameravinklar som håller videon levande. För att ge någon konstruktiv kritik så är ingressen kanske i det längre laget för en populärvetenskaplig ingress men den fungerar bra ihop med både videopitchen och stödmaterialet! Bra jobbat 🙂

6. Du har gjort en väldigt intresseväckande videopitch som är tydlig och lättförståelig. Det att du ofta byter miljö eller rör på dig gör din video intressant och får en att vilja se den till slut. Du behandlar ditt ämne konkret och på ett vardagligt språk, vilket gör att man inte behöver vara expert på ämnet för att förstå vad utomhuspedagogik går ut på. Dessutom redovisar du resultaten från din studie på ett intressant sätt och knyter ihop det väl. Tillägsmaterialet är välgidt konkret och underlättar en lärare, som inte jobbar utomhus förr, att prova på det.

7. Du har gjort en bra och intresseväckande videopitch. Du har valt en relevant och inspirerande miljö för inspelningen. Ditt tema kommer tydligt fram redan i början och du lyfter fram de viktigaste punkterna på ett enkelt och roligt sätt. Ditt stödmaterial är lätt att använda, också för lärare som inte är insatta i utomhuspedagogik. Bra jobbat!