Att använda Google Earth Web i geografiundervisningen

Heidi Vidjeskog

Hur kan lärare göra för att eleverna skall få lära sig genom tekniken och inte enbart om den eller se på demonstrationer via den? Geografiska informationssystem (GIS) knyter samman information till plats i databaser där man sedan kan läsa, sammanställa och analysera geografiska data. Det är ett viktigt verktyg som inte enbart används av geografer utan även av exempelvis stadsplanearkitekter, räddningsverk och biologer. I min avhandling testas ett material med uppgifter i Google Earth Web, i vilken eleverna får lära sig både genom och om det digitala verktyget i fråga. Flyg med och se hur Google Earth Web kan användas i videon nedan.

Stödmaterial:

Innan du sätter igång med Google Earth Web materialet

Google Earth Web instruktioner för elever och lärare

Geografiuppgifter i Google Earth

Google Earth

Hela avhandlingen hittas här: https://www.doria.fi/handle/10024/180298

Ett svar på ”Att använda Google Earth Web i geografiundervisningen”

1. Tack för videon och materialet! Tycker du valt ett intressant tema för din avhandling. Digitala resurser är något vi lärare använder oss av mycket i vår undervsining i och med att vi lever i en digitaliserad värld. Det var bra att du i videon konkret visade exempel på hur man använder programmet för uppgifter och berättade bra och kortfattat var lärare och elever har haft för åsikt om programmet. Materialet är utförligt producerat och tar i beaktande alla de aspekter som behövs för att komma igång med att använda det samt att det finns färdiga uppgifter man kan använda sig av. Detta underlättar mycket för läraren som vill använda sig av detta program i sin undervisning!