Learning by Moving

Emma Malmsten och Roope Vahalahti

En mera stillasittande vardag för barn och unga ger upphov till nya undervisningsmetoder. Ämneslärarstuderande vid Åbo Akademi har fått pröva på att implementera fysisk aktivitet i sin undervisning. Fysisk aktivitet stimulerar hjärnan och gör att både koncentrationen och energinivån hos eleverna stiger. Lektionerna blir mångsidiga och roliga. Haka på trenden och aktivera dina elever både för deras och din egen skull!

Didaktiskt material: Tips för pausgymnastik

Hela avhandlingen hittas här: http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202102104447

5 svar på ”Learning by Moving”

1. Tack för informationen!
    Konkret stödmaterial som kan vara till nytta för läraren i undervisningen. Jag tycker om att ni ger mångsidig information om de enskilda ämnena i ert tilläggsmaterial, eftersom det ofta känns svårt att koppla samman pausgymnastik med ämnet. I videon kunde klippningen mellan era talturer gjorts lite smidigare. Ibland var det nästan som att ni pratade på varandra.

2. Tack för informationen! Videon ger en bra inblick i vad Learning by Moving handlar om och ämnet konkretiseras väl i form av konkreta tips. Stödmaterialet är mycket användarvänligt och mångsidigt, det är lätt att ta del av tipsen och därmed blir det enkelt att ta implementera dem i sin undervisning utan många och långa förberedelser. Vad jag spontant lite funderar på är att det tar oftast lite tid för en elevgrupp att lugna ner sig efter att de varit på språng, men samtidigt – om läraren konsekvent implementerar rörelsepedagogiken – vänjer eleverna sig vid att rörelsen är inkluderad i lektionen, så att det inte behöver betyda att de tappar fokus. Rörelsen skall ju enligt detta vara en del av inlärningen och inte endast skild pausgymnastik, vilket nog också har sin plats.

3. Tack för en välgjord video samt material! Jag gillar att ni skapat konkret material som man kan ha hjälp av i arbetslivet som lärare. Utöver ett konkret material blir det också lättillgängligt med länkar och kort beskrivning av länkarna. Jag håller med om att fysisk aktivitet är viktigt i skolan och att den kan bakas in med vanlig undervisning. Det krävs kanske lite mera planering av läraren, men är ett roligt sätt för eleverna att lära sig. Ni har använt varierande bilder och vinklar i er film som ökar intresset att se den till slut.

4. Tack för en intressant video! Det var givande att höra hur man med små, enkla ändringar kan införa mer fysisk aktivitet i sin undervisning. Exempelvis att ha uppgifter utanför klassrummet eller svara genom olika rörelser är inte en stor ändring, men bidrar till mer variation i undervisningen och gör det roligare för eleverna.

Tilläggsmaterialet var enkelt och tydligt. Bra med tips på länkar och korta beskrivningar om dem.

5. Ni har gjort en intresseväckande videopitch där ni lyfter fram de centrala delarna av Learning by Moving. Videon har en lugn och skön stämning och det är lätt för tittaren att hänga med. Jag tyckte om de korta snuttarna som var inspelade i en skolmiljö. Jag skulle gärna ha sett mera av det och hur det ser ut i praktiken när man implementerar fysisk aktivitet i undervisningen i er video. Ert stödmaterial är konkret och lätt att använda för vem som helst. Fint att ni har valt att plocka med tips på pausjumppa som kan användas i olika ämnen. Bra jobbat!