Fysisk aktivitet – bättre resultat i skolan

Fanny Mickos

Ett visst samband mellan fysisk aktivitet och skolframgång har påvisats bland högstadieelever runtom i Finland. Sambandet med vitsordet gymnastik och medeltalet i alla ämnen är särskilt starka. Finns det några skillnader mellan flickor och pojkar, och hur ser det ut mellan elever i idrottsklass och elever i vanlig klass då det kommer till sambandet mellan fysisk aktivitet och skolframgång?

Didaktiskt material: Fysisk aktivitet i skolan

Hela avhandlingen hittas här: http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202102134710

2 svar på ”Fysisk aktivitet – bättre resultat i skolan”

1. Powerpointen i videon var intressant och konkret. Trevlig bakgrundsmusik. Dock kunde du ha gjort inledningen lite mera intressant för att väcka tittarens intresse. Nu gick du dirket in på ditt syfte med avhandlingen.

Stödmaterialet du gjort är välformulerat, mångsidigt och användbart med konkreta övningar läraren kan ta del av i sin skolvardag.

2. Din presentation var väldigt tydlig och tog fram det viktigaste i ditt arbete! Din presentation hade hela tiden en röd tråd och tog upp en passlig mängd information på en och samma sida. Skulle ha varit roligt att se någonslags video med effekt för att fånga uppmärksamhet. Väldigt bra jobbat! Ditt stödmaterial kommer säkert kunna fungera som hjälp för många!